Kickstarter-kampanjen för hörlurarna Truu blev en succé i fjol. Projektet drog in 1,6 miljoner kronor från över 1 000 investerare. Vad som utlovades var ett par trådlösa hörlurar där varken laddsladdar eller laddförpackning behövdes.
Genom att backa projektet med 150 euro, motsvarande 1 463 kronor i dagens kurs, skulle investerarna få ett par av hörlurarna innan lansering i butik. Hörlurarna skulle levereras i oktober i fjol men tillverkningen försenades på grund av problem med produktionen.
Nytt datum för leverans sattes till oktober i år, men även det datumet kom och gick.
”Allt har blivit försenat men de håller på med de sista detaljerna nu. Massproduktionen ska vara klar den 6 december”, säger Nils-Fredrik Mörner, upphovsmannen bakom Truu, som nu arbetar på Sudio.
Läs även: Kickstarter-succén försenad ett år: ”Vi hoppades på lite för mycket”
Truu-hörlurarna är inte bara 14 månader försenade utan har även hunnit ändra namn under tiden. Läget just nu är att hörlursbolaget Sudio kommer att sälja kickstarter-hörlurarna under namnet ”Sudio Nivå”. De kommer att säljas i butik för 895 kronor vilket är cirka 550 kronor mindre än vad Kickstarterbackarna betalade för att vara ”early adopters”.
”Vi har behövt göra flera ändringar av produkten och under tiden har mycket hänt på marknaden. Priset för ett par trådlösa hörlurar ligger där omkring. Om vi skulle lansera dem i butik för samma summa som vi hade rewards på kickstarter-kampanjen, då skulle de inte sälja över huvud taget”, säger Nils-Fredrik Mörner.
På Truus kickstartersajt har antalet kommentarer nu nått 670 och många av backarna vill ha pengarna tillbaka.
Investeringar via crowdfunding-plattformar som Kickstarter och Indigogo kommer med en risk – både för investerare och projektets genomförare. För projektägarna kan de medföra att de blir tvungna att lägga år på att massproducera en prototyp som kanske bara efterfrågas av en liten skara.
Ett sånt exempel är minikamera-tillverkaren Narrative, som efter en lyckad kickstarterkampanj och 90 miljoner kronor i riskkapital, mest producerade för sina kickstarter-fans. Bolaget ansökte senare om konkurs.
Läs även: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter
Nils-Fredrik Mörner har förståelse för backarna av Truu men pekar även på hur crowdfunding skiljer sig från e-handel.
”Det är klart folk är missnöjda och det förstår jag. Ingen tycker att det här är jobbigare än jag. Men Kickstarter är inte en sajt där man beställer varor, utan det är en sajt för att backa projekt”, säger Nils-Fredrik Mörner.
Rättelse: I artikeln skrev vi tidigare att Truu köptes upp av Sudio. Enligt Nils-Fredrik Mörner bedrevs dock projektet aldrig i bolagsform.