Hoppa till innehållet

Truu-skaparen: ”Kickstarter är inte en sajt där man beställer varor”

Hörlursprojektet Truu Wireless har gång på gång misslyckats med att leverera på sin Kickstarter-kampanj. Nu, ett år senare, ska backarna få sina trådlösa lurar – men till ett dyrare pris än i butik.

Backarna av kickstarter-kampanjen för de trådlösa hörlurarna Truu, numera Sudio Nivå, är förlorare när hörlurarna äntligen kommer ut på marknaden.
Backarna av kickstarter-kampanjen för de trådlösa hörlurarna Truu, numera Sudio Nivå, är förlorare när hörlurarna äntligen kommer ut på marknaden.Foto: Pressbild.

Kickstarter-kampanjen för hörlurarna Truu blev en succé i fjol. Projektet drog in 1,6 miljoner kronor från över 1 000 investerare. Vad som utlovades var ett par trådlösa hörlurar där varken laddsladdar eller laddförpackning behövdes. 

Genom att backa projektet med 150 euro, motsvarande 1 463 kronor i dagens kurs, skulle investerarna få ett par av hörlurarna innan lansering i butik. Hörlurarna skulle levereras i oktober i fjol men tillverkningen försenades på grund av problem med produktionen. 

Nytt datum för leverans sattes till oktober i år, men även det datumet kom och gick.

”Allt har blivit försenat men de håller på med de sista detaljerna nu. Massproduktionen ska vara klar den 6 december”, säger Nils-Fredrik Mörner, upphovsmannen bakom Truu, som nu arbetar på Sudio. 

Läs även: Kickstarter-succén försenad ett år: ”Vi hoppades på lite för mycket”

Truu-hörlurarna är inte bara 14 månader försenade utan har även hunnit ändra namn under tiden. Läget just nu är att hörlursbolaget Sudio kommer att sälja kickstarter-hörlurarna under namnet ”Sudio Nivå”. De kommer att säljas i butik för 895 kronor vilket är cirka 550 kronor mindre än vad Kickstarterbackarna betalade för att vara ”early adopters”.

”Vi har behövt göra flera ändringar av produkten och under tiden har mycket hänt på marknaden. Priset för ett par trådlösa hörlurar ligger där omkring. Om vi skulle lansera dem i butik för samma summa som vi hade rewards på kickstarter-kampanjen, då skulle de inte sälja över huvud taget”, säger Nils-Fredrik Mörner.

På Truus kickstartersajt har antalet kommentarer nu nått 670 och många av backarna vill ha pengarna tillbaka. 

Kickstarter-kampanjen för Truus hörlurar drog in 1,6 miljoner kronor.
Kickstarter-kampanjen för Truus hörlurar drog in 1,6 miljoner kronor.Foto: Skärmdump.

Investeringar via crowdfunding-plattformar som Kickstarter och Indigogo kommer med en risk – både för investerare och projektets genomförare. För projektägarna kan de medföra att de blir tvungna att lägga år på att massproducera en prototyp som kanske bara efterfrågas av en liten skara. 

Ett sånt exempel är minikamera-tillverkaren Narrative, som efter en lyckad kickstarterkampanj och 90 miljoner kronor i riskkapital, mest producerade för sina kickstarter-fans. Bolaget ansökte senare om konkurs. 

Läs även: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter

Nils-Fredrik Mörner har förståelse för backarna av Truu men pekar även på hur crowdfunding skiljer sig från e-handel.

”Det är klart folk är missnöjda och det förstår jag. Ingen tycker att det här är jobbigare än jag. Men Kickstarter är inte en sajt där man beställer varor, utan det är en sajt för att backa projekt”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Rättelse: I artikeln skrev vi tidigare att Truu köptes upp av Sudio. Enligt Nils-Fredrik Mörner bedrevs dock projektet aldrig i bolagsform.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera