Annons

Trytande tillväxt för börsaktuella hörlursbolaget: ”Inte tillfredsställande”

Zound Industries tillverkar bland annat populära produkter åt brittiska Marshall. Till höger: bolagets ir-chef Patrik Linzenbold.
Zound Industries tillverkar bland annat populära produkter åt brittiska Marshall. Till höger: bolagets ir-chef Patrik Linzenbold. Foto: Press.
I mitten av 2020 ska Zound Industries ägare ha bestämt sig om det blir en börsnotering eller försäljning av bolaget. Nu har deras tillväxt kraftigt mattats av, men det oroar inte ir-chefen Patrik Linzenbold.  ”Förhoppningen är att vi ska hitta en lösning snart”, säger han angående exitprocessen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under det tredje kvartalet i år ökade det svenska hörlurs- och högtalarföretaget Zound Industries sin omsättning med blygsamma 3 procent till 424 miljoner kronor. 

Det är en betydligt lägre tillväxttakt än tidigare. Mellan 2017 och 2018 ökade intäkterna med hela 45 procent under tredje kvartalet. Enligt Zound Industries självt beror avmattningen i huvudsak på de starka jämförelsesiffrorna i fjol.

”Förra året hade vi flertalet nylanseringar av produkter med stora kampanjer som gav ett rekordstarkt kvartal. I år hade vi egentligen bara en signifikant lansering, kollektionen med Adidas, och den kom 25 september med fem dagar kvar av kvartalet”, säger Patrik Linzenbold, ir-chef på Zound Industries, till Di Digital. 

Bolag lyfter fram att utvecklingen under enskilda kvartal varierar – både för Zound och hela hårdvarubranschen – beroende på lanseringar, aktivitetsnivå, trender och konkurrenssituation.

”Det är klart att tre procent inte är en tillfredsställande siffra för Zound, som är ett tillväxtbolag. Men det är heller ingen dramatik utan man måste se det hela i perspektiv”, säger Patrik Linzenbold.

Mer än 90 procent av bolagets försäljning består av hörlurar och högtalare under varumärket Marshall, till vilka man betalar en licensavgift. Zound Industries har också ett helt eget varumärke, Urbanears, men de utgör numera en mycket liten del av verksamheten.

Det är klart att bolagets resultat är en av flera komponenter som påverkar tajmingen av en börsnotering.

Den färska kollektionen med sportjätten Adidas sker genom ett liknande licensavtal som det med Marshall. Bolaget hoppas att det ska ge effekt i kommande kvartalsrapporter.

”Den har mottagits väldigt väl, men syns som sagt inte i tredje kvartalet. Förhoppningen är att samarbetet med Adidas ska kunna bidra starkt till verksamheten på längre sikt”, säger han.

Zound Industries offentliggör inte sina resultat på kvartalsbasis. Under 2018 blev däremot nettovinsten 45 Mkr på en omsättning om 1,86 miljarder kronor.

Bolaget har länge pekats ut som en kandidat för en börsnotering eller försäljning. I april i år gick Zound Industries ut offentligt och förklarade att ägare som kontrollerar 90 procent av aktierna står bakom en avyttring. 

Genom fullmakter var deras aktier först låsta fram till årsskiftet, för att en köpare enklare ska kunna få igenom en affär. Denna tidsfrist har sedan dess skjutit upp till utgången av juni 2020.

Läs mer: Zound förlänger sin exitprocess

Påverkar den svaga tillväxten under kvartalet era möjligheter att sälja eller notera bolaget?

”Det är klart att bolagets resultat är en av flera komponenter som påverkar tajmingen av en börsnotering, men vi fortsätter oförtrutet med den tvåspåriga exitprocessen.”

När blir ni färdiga med det arbetet? 

”Förhoppningen är att vi ska hitta en lösning snart, men jag kan inte gå in mer i detalj kring tidsplanen”, säger han.

Största ägare är techinvesteraren Tommy Jacobsons genom olika bolag, teleoperatören Telia och det franska riskkapitalbolaget Time For Growth.

Zound har i dag cirka 240 medarbetare med kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen och Hongkong. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer