Hoppa till innehållet

Tuffa prövningar om Sverige ska bli bra på AI

Sverige står inför stora utmaningar när det gäller artificiell intelligens. Det visar en kartläggning av innovationsmyndigheten Vinnova.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).Foto: Fredrik Sandberg/TT

"Om vi inte kraftsamlar nu kommer vår konkurrenskraft, vår innovationskraft och tillväxt att dala. I slutändan går det ut över vår välfärd", säger Vinnovas ställföreträdande generaldirektör Göran Marklund till TT.

I kartläggningen som lämnas över till regeringen på måndagen beskrivs framtagandet av AI som viktig för samtliga sektorer och näringsgrenar och betydande för svensk konkurrens- och innovationskraft framöver.

Men vägen dit är kantad av utmaningar från flera håll, enligt rapporten. Brist på kompetens inom såväl offentlig som privat sektor, lagstiftningshinder och svårigheten för aktörer att se konkurrensfördelarna med AI är några av hoten som kan förhindra Sveriges AI-förmåga.

Läs mer: Här är investerarnas svenska AI-favoriter 

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) ser ändå positivt på Sveriges möjligheter att slå sig fram som AI-land.

"Sverige är inget stort land men vi kan bli riktigt duktiga på smal, tillämpad AI, som att utveckla självkörande bilar eller smarta lösningar i sjukvården. Men vi kommer inte kunna konkurrera med USA och Kina i bred AI", säger han till TT.

Till skillnad mot många andra länder har Sverige kommit långt i sin digitaliseringsprocess, med en välutbyggd IT-infrastruktur i stora delar av landet. Men bristen på kompetens riskerar att omintetgöra det försprång som Sverige har, enligt kartläggningen. Att den globala dragkampen efter AI-kunniga blir allt mer påtaglig gör det inte lättare, enligt Göran Marklund.

"Vi behöver snabbt öka AI-kompetensen mycket hos alltifrån utvecklare och ingenjörer till företagsledningar och myndigheter", säger han.

Läs mer: Så högt värderas heta AI-bolaget Mapillary 

I stort sett skulle hela arbetsmarknaden påverkas om Sverige når upp till sin fulla AI-potential och många arbetsuppgifter väntas förändras eller försvinna i paradigmskiftet, enligt Vinnovas rapport.

"Det som måste till är vidareutbildning av befintlig arbetskraft på en mycket större skala än i dag, något vi inte lyckats med särskilt bra", säger Göran Marklund till TT.

Den bilden delar regeringen.

"Dels ser vi till att grundskoleelever får kunskaper i programmering och digitalisering och dels måste vi erbjuda yrkesverksamma svenskar kortare vidareutbildande möjligheter. Att tro att vi ska lösa kompetensbristen med nya platser på universitet och högskola som tar fyra, fem år, är inte möjligt och realistiskt", säger Mikael Damberg (S).

Vidare i rapporten beskrivs betydande utmaningar kring hur information om privatpersoner som exempelvis myndigheter förfogar över får användas, vilket är nödvändigt för att utveckla dessa smarta systemlösningar.

"Data är den nya tidens guld. Och AI behöver stora datamängder, oftast om människors beteenden vilket kan innebära problem i frågor om integritet, etik och säkerhet. För lagstiftarna innebär det en balansgång mellan integritetsskydd och att göra datan tillgänglig", säger Marklund till TT.

( TT / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera