Hoppa till innehållet

Tuffare vinter tvingar elsparkcyklar att pausa: ”Inte populärt”

De senaste dagarna har redan bjudit på långt mycket mer snö än vad vi kunde se samma tid förra året. Det tuffa vädret tvingar elsparkcykelaktörerna till att stänga ned sina tjänster.

Delar av Sverige har sett mer snö under vintern än förra året.
Delar av Sverige har sett mer snö under vintern än förra året.Foto: Henrik Montgomery

Vid särskilda väderförhållanden, halt vägunderlag och låga temperaturer, väljer nu flera av elsparkcykelbolagen att pausa sina appar och på det sättet göra sina elsparkcyklar otillgängliga.

Voi, Bolt och Tier, som har den största andelen av marknaden i Stockholm, har just nu stängt ned uthyrningen av elsparkcyklar i sina appar.

”Vi gör dagligen en bedömning för att se om vi behöver pausa appen,” säger Eric André, Sverigechef för Voi, och fortsätter: 

”Vintern medför många utmaningar, vare sig det gäller för elsparkcyklar, bil eller cykel. Vi prioriterar våra användares säkerhet.”

Just säkerheten är något som samtliga bolag prioriterar högt och kanske lite extra under vintern. Trots den stora mängd snö som fallit under slutet av december och större delen av januari kan bolagen inte se att det rapporterats in fler olyckor än normalt.

”Med de olyckor som rapporteras in till oss så kan vi säga att det är 2 olyckor per 100 000 resor eller 1 olycka per 100 000 körda kilometer,” säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt.

”Vi vet att det inte är populärt för alla att vi pausar appen men säkerheten är viktig,” säger Eric André.

Under perioder med mycket snö kommer det sig naturligt att den snabbt behöver skottas bort. Johan Sundman är projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad och de har olika råd till bolagen beroende på om det är snö ute eller inte:

”När det inte är snö ute ber vi elsparkcykelbolagen att uppmuntra sina resenärer att inte parkera i cykelställ för att istället göra plats för cyklar. Om det däremot är snö ute gör vi motsatsen, uppmuntrar dem till att ställa elsparkcyklarna i cykelställ. Detta för att underlätta för snöröjningen,” säger Johan Sundman och fortsätter: 

”Jag upplever inte att det varit några problem med att elsparkcyklarna har stått i vägen för snöröjningen.” 

Hur många elsparkcyklar som finns ute beror helt på vilken månad det är och hur väderförhållandena ser ut. I november 2020 fanns det runt 14 000 elsparkcyklar ute. Idag, efter hårt snöfall under gårdagen, är den siffran mindre än en fjärdedel så stor. Enligt Johan Sundman finns just nu endast 3200 elsparkcyklar ute i Stockholm och Bolt, Tier och Voi har fortsatt stängt sin uthyrning.

Flertalet elsparkcykelaktörer tvingades stänga ned sina verksamheter tillfälligt under förra året i städer med karantän. Men enligt bolagen har de klarat sig relativt bra i Sverige, vilket de tror kan bero på att människor väljer att färdas med elsparkcykel framför buss för att minska risken för smittspridning.

Elsparkcykelbolagen har till följd av dåligt vägunderlag pausat sina appar.
Elsparkcykelbolagen har till följd av dåligt vägunderlag pausat sina appar.

 

”Verksamheten har såklart påverkats under 2020, mestadels på grund av att fler var hemma. Vi kunde se att de tider då flest reste förändrades och att restiderna blev längre, vilket kan bero på att folk väljer alternativa resor framför kollektivtrafiken,” säger August Svedenstedt.

”Elsparkcyklar är ett förhållandevis coronasäkert färdmedel jämfört med exempelvis en buss i rusningstrafik. Vi är av uppfattningen att pandemin har fått fler att välja en elsparkcykel istället för att åka kollektivt,” säger Alexander Liljeblad, chef för Bolts verksamhet i Sverige.

Även om året kanske slutade med en positiv klang så var inte det genomgående för hela året. När restriktionerna började komma under våren kunde bolagen se en minskning i användandet. Eric André, berättar:

”Under våren gick det av naturliga skäl inte som planerat. Det var först till sommaren som vi kunde se en normal användning igen och därefter har vi gått tillbaka till vanliga nivåer. Våra siffror har dock varit bra under året och vi har nått de mål som vi har velat nå. Det måste man vara nöjd med för året 2020, som för många andra har varit tufft.”

Voi ägs till största del av riskkapitalbolaget VNV Global med dryga 25 procent och under 2020 tog bolaget in 1,6 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om 4,2 miljarder kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera