Vid särskilda väderförhållanden, halt vägunderlag och låga temperaturer, väljer nu flera av elsparkcykelbolagen att pausa sina appar och på det sättet göra sina elsparkcyklar otillgängliga.
Voi, Bolt och Tier, som har den största andelen av marknaden i Stockholm, har just nu stängt ned uthyrningen av elsparkcyklar i sina appar.
”Vi gör dagligen en bedömning för att se om vi behöver pausa appen,” säger Eric André, Sverigechef för Voi, och fortsätter:
”Vintern medför många utmaningar, vare sig det gäller för elsparkcyklar, bil eller cykel. Vi prioriterar våra användares säkerhet.”
Just säkerheten är något som samtliga bolag prioriterar högt och kanske lite extra under vintern. Trots den stora mängd snö som fallit under slutet av december och större delen av januari kan bolagen inte se att det rapporterats in fler olyckor än normalt.
”Med de olyckor som rapporteras in till oss så kan vi säga att det är 2 olyckor per 100 000 resor eller 1 olycka per 100 000 körda kilometer,” säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt.
”Vi vet att det inte är populärt för alla att vi pausar appen men säkerheten är viktig,” säger Eric André.
Under perioder med mycket snö kommer det sig naturligt att den snabbt behöver skottas bort. Johan Sundman är projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad och de har olika råd till bolagen beroende på om det är snö ute eller inte:
”När det inte är snö ute ber vi elsparkcykelbolagen att uppmuntra sina resenärer att inte parkera i cykelställ för att istället göra plats för cyklar. Om det däremot är snö ute gör vi motsatsen, uppmuntrar dem till att ställa elsparkcyklarna i cykelställ. Detta för att underlätta för snöröjningen,” säger Johan Sundman och fortsätter:
”Jag upplever inte att det varit några problem med att elsparkcyklarna har stått i vägen för snöröjningen.”
Hur många elsparkcyklar som finns ute beror helt på vilken månad det är och hur väderförhållandena ser ut. I november 2020 fanns det runt 14 000 elsparkcyklar ute. Idag, efter hårt snöfall under gårdagen, är den siffran mindre än en fjärdedel så stor. Enligt Johan Sundman finns just nu endast 3200 elsparkcyklar ute i Stockholm och Bolt, Tier och Voi har fortsatt stängt sin uthyrning.
Flertalet elsparkcykelaktörer tvingades stänga ned sina verksamheter tillfälligt under förra året i städer med karantän. Men enligt bolagen har de klarat sig relativt bra i Sverige, vilket de tror kan bero på att människor väljer att färdas med elsparkcykel framför buss för att minska risken för smittspridning.
”Verksamheten har såklart påverkats under 2020, mestadels på grund av att fler var hemma. Vi kunde se att de tider då flest reste förändrades och att restiderna blev längre, vilket kan bero på att folk väljer alternativa resor framför kollektivtrafiken,” säger August Svedenstedt.
”Elsparkcyklar är ett förhållandevis coronasäkert färdmedel jämfört med exempelvis en buss i rusningstrafik. Vi är av uppfattningen att pandemin har fått fler att välja en elsparkcykel istället för att åka kollektivt,” säger Alexander Liljeblad, chef för Bolts verksamhet i Sverige.
Även om året kanske slutade med en positiv klang så var inte det genomgående för hela året. När restriktionerna började komma under våren kunde bolagen se en minskning i användandet. Eric André, berättar:
”Under våren gick det av naturliga skäl inte som planerat. Det var först till sommaren som vi kunde se en normal användning igen och därefter har vi gått tillbaka till vanliga nivåer. Våra siffror har dock varit bra under året och vi har nått de mål som vi har velat nå. Det måste man vara nöjd med för året 2020, som för många andra har varit tufft.”
Voi ägs till största del av riskkapitalbolaget VNV Global med dryga 25 procent och under 2020 tog bolaget in 1,6 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om 4,2 miljarder kronor.