Hoppa till innehållet

Tuffare vinter tvingar elsparkcyklar att pausa: ”Inte populärt”

De senaste dagarna har redan bjudit på långt mycket mer snö än vad vi kunde se samma tid förra året. Det tuffa vädret tvingar elsparkcykelaktörerna till att stänga ned sina tjänster.

Delar av Sverige har sett mer snö under vintern än förra året.
Delar av Sverige har sett mer snö under vintern än förra året.Foto: Henrik Montgomery

Vid särskilda väderförhållanden, halt vägunderlag och låga temperaturer, väljer nu flera av elsparkcykelbolagen att pausa sina appar och på det sättet göra sina elsparkcyklar otillgängliga.

Voi, Bolt och Tier, som har den största andelen av marknaden i Stockholm, har just nu stängt ned uthyrningen av elsparkcyklar i sina appar.

”Vi gör dagligen en bedömning för att se om vi behöver pausa appen,” säger Eric André, Sverigechef för Voi, och fortsätter: 

”Vintern medför många utmaningar, vare sig det gäller för elsparkcyklar, bil eller cykel. Vi prioriterar våra användares säkerhet.”

Just säkerheten är något som samtliga bolag prioriterar högt och kanske lite extra under vintern. Trots den stora mängd snö som fallit under slutet av december och större delen av januari kan bolagen inte se att det rapporterats in fler olyckor än normalt.

”Med de olyckor som rapporteras in till oss så kan vi säga att det är 2 olyckor per 100 000 resor eller 1 olycka per 100 000 körda kilometer,” säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt.

”Vi vet att det inte är populärt för alla att vi pausar appen men säkerheten är viktig,” säger Eric André.

Under perioder med mycket snö kommer det sig naturligt att den snabbt behöver skottas bort. Johan Sundman är projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad och de har olika råd till bolagen beroende på om det är snö ute eller inte:

”När det inte är snö ute ber vi elsparkcykelbolagen att uppmuntra sina resenärer att inte parkera i cykelställ för att istället göra plats för cyklar. Om det däremot är snö ute gör vi motsatsen, uppmuntrar dem till att ställa elsparkcyklarna i cykelställ. Detta för att underlätta för snöröjningen,” säger Johan Sundman och fortsätter: 

”Jag upplever inte att det varit några problem med att elsparkcyklarna har stått i vägen för snöröjningen.” 

Hur många elsparkcyklar som finns ute beror helt på vilken månad det är och hur väderförhållandena ser ut. I november 2020 fanns det runt 14 000 elsparkcyklar ute. Idag, efter hårt snöfall under gårdagen, är den siffran mindre än en fjärdedel så stor. Enligt Johan Sundman finns just nu endast 3200 elsparkcyklar ute i Stockholm och Bolt, Tier och Voi har fortsatt stängt sin uthyrning.

Flertalet elsparkcykelaktörer tvingades stänga ned sina verksamheter tillfälligt under förra året i städer med karantän. Men enligt bolagen har de klarat sig relativt bra i Sverige, vilket de tror kan bero på att människor väljer att färdas med elsparkcykel framför buss för att minska risken för smittspridning.

Elsparkcykelbolagen har till följd av dåligt vägunderlag pausat sina appar.
Elsparkcykelbolagen har till följd av dåligt vägunderlag pausat sina appar.

 

”Verksamheten har såklart påverkats under 2020, mestadels på grund av att fler var hemma. Vi kunde se att de tider då flest reste förändrades och att restiderna blev längre, vilket kan bero på att folk väljer alternativa resor framför kollektivtrafiken,” säger August Svedenstedt.

”Elsparkcyklar är ett förhållandevis coronasäkert färdmedel jämfört med exempelvis en buss i rusningstrafik. Vi är av uppfattningen att pandemin har fått fler att välja en elsparkcykel istället för att åka kollektivt,” säger Alexander Liljeblad, chef för Bolts verksamhet i Sverige.

Även om året kanske slutade med en positiv klang så var inte det genomgående för hela året. När restriktionerna började komma under våren kunde bolagen se en minskning i användandet. Eric André, berättar:

”Under våren gick det av naturliga skäl inte som planerat. Det var först till sommaren som vi kunde se en normal användning igen och därefter har vi gått tillbaka till vanliga nivåer. Våra siffror har dock varit bra under året och vi har nått de mål som vi har velat nå. Det måste man vara nöjd med för året 2020, som för många andra har varit tufft.”

Voi ägs till största del av riskkapitalbolaget VNV Global med dryga 25 procent och under 2020 tog bolaget in 1,6 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om 4,2 miljarder kronor.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera