Hoppa till innehållet

Tufft år för Tink

Den privatekonomiska appen Tink redovisar en brakförlust för 2014. Bolaget värderas ändå till 110 Mkr efter investeringar från Sven Hagströmer, Nicklas Storåkers och nu senast it-profilen Mattias Miksche.

Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer
Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer

Genombrottet för den privatekonomiska appen Tink låter vänta på sig. I alla fall när det gäller bolagets intäkter.

Årsredovisningen blir inte offentlig förrän om några dagar. Men bolagets vd Daniel Kjellén uppger för Di Digital att omsättningen uppgick till ynka 350 000 kronor under helåret 2014. Detta medan förlusten landade på knappt 12 Mkr.

”Det går enligt plan. Vi fortsätter att växa och utvecklar produkten hela tiden. Vi har över 300 000 registrerade användare i Sverige och tjänsten sprider sig utan att vi marknadsför den”, säger vd Daniel Kjellén som grundade Tink tillsammans med Fredrik Hedberg.

Tjänsten lanserades för två år sedan och toppade snabbt den svenska nedladdningslistan i appbutiken App Store. Redan för ett år sedan hade man 200 000 användare.

Appen hjälper användare att hålla koll på sina utgifter genom att samla information från bankkort, kreditkort och andra former av betalningar.

För ett år sedan tog Tink in 27 Mkr i riskkapital. Bakom investeringen stod Tinks ordförande Nicklas Storåkers, tidigare vd för nätmäklaren Avanza, finansmannen Sven Hagströmer, som är ordförande i Avanza, och danska venture capital-bolaget Sunstone.

I mars i år anslöt sig it-profilen Mattias Miksche till Tink-gänget då han blev rådgivare till Sunstone. Han tilläts då köpa tre aktier som Tink emitterade till ett värde på 122 160 kronor. Det innebär att bolaget värderas till drygt 110 Mkr.

”Vi är väldigt glada att få Mattias som rådgivare, han har fantastisk erfarenhet av att bygga digital tjänster”, säger Daniel Kjellén.

Även Mattias Miksche har en koppling till Avanza då han är ledamot i bolagets styrelse. Miksche är annars främst känd som grundaren bakom klippdocksajten Stardoll, som var tidig med att ta in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta venture capital-bolag. Miksche har även investerat i mensappen Natural Cycles, fiske-appen Fishbrain samt de numera börsnoterade e-handelssajterna Dustin och Sportamore.

Läs mer: Stardoll-grundare satsar på säkra perioder

Enligt årsredovisningen hade Tink endast 15 Mkr i kassan vid årsskiftet. Detta i ett startupbolag med 12 medarbetare.

Daniel Kjellén är dock inte bekymrad.

”Ska vi ta in mer pengar blir det troligtvis i början på nästa år. Men intäkter ökar. Förlusten kommer att vara mindre i år, även om vi fortfarande anställer folk och investerar mycket i produktutveckling”, säger han och nämner att Tink numera har en tjänst som spårar ID-kapning.

Läs mer: Satsar för att motverka identitetskapning

Annars kommer Tinks intäkter från försäljning av rapporter och undersökningar som generas från detaljerad och anonymiserad användarinformation.

”Vi kan visa hur det går för H&M, demografiskt, geografiskt eller mot en konkurrent. Vi kan se hur det går för Airbnb, jämfört med charterbranschen eller kolla om Apple Music tar användare från Spotify”, förklarar grundaren.

Han hoppas att Tink de närmaste åren ska kunna utnyttja sitt försprång på marknaden och expandera utomlands.

”Vi har suttit med i regeringens referensgrupp för EU:s nya betaltjänstdirektiv (PSD2). Vår business har varit oreglerad tidigare. Men nu sätter EU ner foten och säger att alla banker måste öppna upp sina system för tjänster som Tink. Det är en jordskredsseger för oss som gör det möjlighet att expandera”, säger Daniel Kjellén utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera