Annons

Tung Spotify-veteran ska elda på bankappens tillväxt

Hannes Graah är tillväxtchef på Revolut.
Hannes Graah är tillväxtchef på Revolut. Foto: Josefine Stenersen (Di).
Brittiska Revolut har enligt egen utsago nu passerat 100 000 användare i Sverige. Finansappen växer snabbt i hela Europa och siktar nu på lanseringar i USA och Japan. Chef över expansionen är den svenske Spotify-veteranen Hannes Graah. ”Vi jagar inte tillväxt på bekostnad av allt annat”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den brittiska bankutmanaren Revolut vill locka åt sig kunder från storbankerna genom att inte ha några avgifter vid valutaväxling. Bolaget marknadsför sig med att deras app med tillhörande kort därför lämpar sig extra bra för internationella resenärer. Utöver det finns i dag analys- och budgetverktyg i appen, olika sparfunktioner, möjligheten att växla kryptovalutor samt aktiehandel. 

Under de första åren var jag någon form av alltiallo åt Daniel Ek.

Revoluts affärsmodell liknar den svenska streamingtjänsten Spotifys dito. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift. 

Passande nog har Revolut nu rekryterat den svenske Spotify-veteranen Hannes Graah till bolagets ledningsgrupp och rollen som global tillväxtchef. 

”Jag började på Spotify 2011 och under de första åren var jag någon form av alltiallo åt Daniel Ek. Sedan flyttade jag till Japan och arbetade med lanseringen av Spotify där, vilket var ett väldigt viktigt steg eftersom det är världens största musikmarknad”, säger Hannes Graah till Di Digital.

Efter att Spotify släppts officiellt i Japan under 2016 blev Hannes Graah befordrad. Som högste chef över streamingjättens geografiska expansion på nya marknader översåg han därefter flera andra lanseringar – bland annat i Israel, Indien och Sydafrika – och anställde personal till lokala kontor.

Vi jagar inte tillväxt på bekostnad av allt annat.

Han stannade på Spotify fram till början av 2019, innan det var dags att gå vidare i karriären.

”Spotify har ju nu mer än 250 miljoner aktiva användare. Då kändes det ganska lägligt att hitta ett annat projekt i uppstartsfasen, som har ett liknande fokus på att skapa värde för konsumenter”, säger Hannes Graah.

Hannes Graahs arbetsuppgifter innebär en blandning av dataanalys, marknadsföring, partnerskap och produktutveckling. Till sin hjälp har han en stab på drygt 100 personer, av Revoluts totalt cirka 1 800 anställda.

”En annan del av organisationen ser till så att produkterna är licensierade, reglerade och tillgängliga på en marknad. Sedan är det min och vår uppgift att locka fler kunder”, säger han.

Nyligen passerade Revolut en milstolpe genom att nå 100 000 användare i Sverige, vilket innebär en ökning från ungefär 25 000 i början av året. 

Pengar är i sig socialt, eftersom du måste genomföra transaktioner för att de ska vara värda något.

Planerna är högtflygande. Hannes Graah tror att Revolut kommer klara av att växa tre gånger i storlek i Sverige före slutet av 2020. Just nu har bolaget tre anställda i Norden, och man har planer på att fördubbla personalstyrkan nästa år.

”Även om produkten har varit tillgänglig i Sverige ett tag är det först i år som vi kommit upp i en kritisk massa och tillväxten börjat accelerera. Pengar är i sig socialt, eftersom du måste genomföra transaktioner för att de ska vara värda något. Därför får vi nätverkseffekter när nöjda kunder i Norden sprider ordet om Revolut”, säger han. 

Det finns andra konkurrenter i Europa som tyska N26 och brittiska Monzo, som vardera har drygt 4 miljoner användare.

Även mindre aktörer som svenska PFC, som nyligen nådde 60 000 användare, vill vinna andelar på marknaden. 

Den lokala jätten Klarna lanserade också ett fysiskt betalkort i fjol, som nu nått 220 000 kunder i Sverige och Tyskland.

Men i första hand vill Revolut utmana de klassiska bankerna och deras mobila tjänster.

”Bankerna har funnits i hundratals år och förtjänat sitt förtroende. Så det är klart det finns en tillit, trots en del skandaler. Det vi kan göra är att leverera en bättre, mer pålitlig och stabilare produkt till en lägre avgift. Det gäller både i Sverige och i andra länder”, säger Hannes Graah. 

Läs mer: Nikolaj Storonskijs app Revolut utmanar finansvärlden ”Att sälja till en bank är inget alternativ” 

I dagsläget har London-baserade Revolut, som lanserades under 2015, ungefär 9 miljoner användare runtom i världen. 

Vi är inte en app som saknar affärsmodell och hoppas på att bli stora nog att någon annan vill köpa upp oss.

Under 2018 omsatte bolaget motsvarande 700 miljoner kronor, men noterade en kraftig förlust på 400 Mkr.

”Vi jagar inte tillväxt på bekostnad av allt annat. Till exempel är vi inte en app som saknar affärsmodell och hoppas på att bli stora nog att någon annan vill köpa upp oss”, säger Hannes Graah och menar att Revolut istället är en så kallad neobank.

Han konstaterar att Revolut får intäkter från alla sina användare – även om de inte väljer att betala för ett abonnemang varje månad – genom att ta en procentandel på varje köp som sker med de fysiska betalkorten, precis som liknande aktörer.

Sedan starten 2015 har Revolut tagit in 340 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande 3,4 miljarder kronor, och bolaget värderas i dagsläget till 16 miljarder kronor. 

Revoluts medgrundare och vd Nikolaj Storonskij gick nyligen ut och berättade att bolaget under nästa år väntas ta in minst en halv miljard dollar, eller 4,7 miljarder kronor, i ytterligare kapital.

Dessutom har Revolut tecknat avtal med kortjättarna Mastercard och Visa. Tillsammans ska parterna lansera Revoluts app på ytterligare som Japan, Kanada och USA, vilket innebär att den geografiska närvaron därefter blir totalt 56 länder.

Bolaget säkrade en banklicens i EU genom Litauen under 2018, som dock ännu inte har aktiverats.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer