I våras kunde Di Digital rapportera att Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner, lämnat jobbet på King för att starta eget.
“Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, sa Alexander Ekvall då.
Sedan dess har det varit tyst om det nybildade bolaget. Men nu har spelstudion fått ett namn, Snowprint Studios, och rekryterat ett antal nya medarbetare från spelutvecklare som King, Dice och Rovio. Samtidigt ansluter Wilhelm Österberg från den tyska spelutvecklaren Wooga, Paul Bragiel från riskkapitalfonden I/O Ventures och Teemu Huhtanen, grundare av den finska spelstudion Next Games, som rådgivare i bolaget.
Snowprint Studios har dessutom tagit in en första runda pengar från bland andra Jari Ovaskainen. Han är en välkänd profil på den finska startup-scenen och var den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som år 2013 såldes till japanska Softbank för 1,5 miljarder dollar.
Alexander Ekvall avböjer att avslöja storleken på investeringsrundan, men enligt dokument från bolagsverket går Jari Ovaskainen in med drygt 4 Mkr i Snowprint Studios. Wilhelm Österberg, Paul Bragiel och Teemu Huhtanen har tillsammans satsat ytterligare drygt 2 Mkr i bolaget.
“Vi kommer söka ytterligare finansiering under året som kommer. Det är en process som redan pågår”, säger Alexander Ekvall.
Snowprint Studios planerar att släppa sitt första spel under den andra halvan av 2016. Det handlar om ett rollspel – en spelgenre som typiskt riktar sig mot en mer insatt spelpublik – med fornnordiskt tema, utvecklat för mobilen. Snowprint Studios tror sig dock ha ett sätt att göra genren intressant för en större och bredare målgrupp.
Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik.
“Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik”, säger Alexander Ekvall.
“Vi tror att vi har hittat en väg framåt där vi kan bryta ny mark utan att följa så mycket i andras fotspår”, fortsätter han.
Affärsmodellen är free-to-play, det vill säga att själva grundspelet är gratis men spelaren kan betala för olika extrafunktioner.
“Det går att klara hela huvudspelet utan att göra av med pengar. Man kan betala för att bli starkare och få mer hjälp på vägen, men det är inte ett krav att man gör det”, säger Alexander Ekvall.
Snowprint har idag 13 anställda och har under sommaren rekryterat från bland andra Dice, Rovio och King. Alexander Ekvall räknar med att ha ökat personalstyrkan till ett drygt 20-tal inom ett halvår.
Alexander Ekvall själv är en veteran i den unga mobilspelsvärlden: Innan tiden på King var han med och grundade spelstudiorna Fabrication Games och Pixelknights.
“Det är väldigt inspirerande att få jobba med ett mindre team igen, särskilt ett med så mycket talang och erfarenhet. Dessutom med en idé som vi tror väldigt starkt på”, säger han.
Läs även: Startup-feber i spel-Stockholm