Annons

Tunga namn går in i Fitnesscollection

Fitnesscollections grundare Mahesh Kumar, Rasmus Adler Wahlberg, Erik Wikström, Aleksandra Derikonja med flera.
Fitnesscollections grundare Mahesh Kumar, Rasmus Adler Wahlberg, Erik Wikström, Aleksandra Derikonja med flera.
En rad tunga affärsänglar, bland dem fastighetsprofilen Dag Klerfelt och Nöjesguidens vd Faje Gani, går in i den svenska träningstjänsten Fitnesscollection.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har tidigare rapporterat om tjänsten Fitnesscollection, skapad av bland andra Magine- och Icon Medialab-grundaren Erik Wikström. Bolagets tjänst fungerar som ett slags Airbnb för gym och träning. Användaren betalar en fast månadsavgift på 790 kr och får då tillgång till “flera hundra” träningspass i exempelvis yoga, crossfit, dans och kampsport på olika gym och studior.

Läs även: Magine-grundare bakom ny träningstjänst

Tjänsten lanserade i betaversion tidigare under hösten men öppnades upp för allmänheten strax efter årsskiftet. Nu tar grundarna in en första finansieringsrunda om drygt 3 Mkr från en rad privatinvesterare.

Största investerare i rundan är bolaget bokadirekt.se, en sajt för bokningar av till exempel hårvård, fotvård och massage. Även fastighetsprofilen Dag Klerfelt, Nöjesguidens vd Faje Gani, Lifesum-investeraren Håkan Lejdstrand och Colin Cragg, tidigare vd för Star Stable, går in i bolaget.

Särskilt nöjd är Fitnesscollections medgrundare Rasmus Adler Wahlberg med att knyta bokadirekt.se till sitt eget bolag.

“Vi ser många möjligheter till samarbete där. De har väldigt mycket bra och relevant trafik, men på just träning finns det en vana att ha medlemskap snarare än att boka engångstjänster”, säger Rasmus Adler Wahlberg.

Framåt ligger fokus på fortsatt produktutveckling och på att bygga en stabil bas av betalande medlemmar. Därefter väntar expansion ut i Sverige (i nuläget erbjuder Fitnesscollection bara träningspass i Stockholmsområdet).

“Vi behöver någonstans mellan 1000 och 2000 kunder för att vara kassaflödespositiva. När vi känner att Stockholm funkar så går vi ut i fler städer”, säger Rasmus Adler Wahlberg.

Fitnesscollection förlaga är amerikanska Classpass, som så sent som i höstas tog in motsvarande drygt 250 Mkr från bland andra Google Ventures. De två tjänsterna fungerar på ett snarlikt vis.

Nyckeln är att göra det så enkelt som möjligt för folk att träna.

“Nyckeln är att göra det så enkelt som möjligt för folk att träna. Vi jobbar med etablerade anläggningar och välkända träningspass som är uppskattade. Och såklart blir det ett kostnadseffektivt sätt att prova olika anläggningar och träningsformer”, fortsätter Rasmus Adler Wahlberg.

En betalande Fitnesscollection-kund kan träna obegränsat antal gånger, men maximalt tre gånger per månad hos varje enskilt medlemsföretag. Bolaget portionerar sedan ut en andel av användarnas månadsavgifter på de anläggningar där hen har tränat.

“När vi känner oss bekväma att skala det här så kommer vi säkert ta in mer pengar. Men vi vill driva ett hälsosamt bolag där vi själva mår bra och med en produkt som funkar. Självklart ser vi otrolig potential i det här, men jag tror att man får mer gjort om man inte drömmer sig iväg till allt för avlägsna mål”, säger Rasmus Adler Wahlberg.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies