Hoppa till innehållet

Tunga spelprofiler tar plats i svenska Strafe

Svenska e-sportsplattformen Strafe, som backas av techprofilen Tommy Jacobson, tar in två tunga namn i styrelsen och nytt kapital.

Foto: Pressbild

Stockholmsbaserade Strafe, som grundades 2014, har jobbat i det dolda med att utveckla sin sociala nyhetsplattform för e-sport. 

Nu tar bolaget in drygt 5 miljoner kronor samtidigt som man förstärker styrelsen med två tunga namn när King-veteranen Marcus Jacobs och David Nordberg, som tidigare lett bettingbolaget Mr.Greens marknadsföring, kliver in.

”E-sportmarknaden utvecklas i en väldigt stark takt men är fortfarande ung och omogen. Vi har valt att initialt vara väldigt produktfokuserade, snarare än expansiva. I och med konkurrensläget måste man ha en stark produkt som utvecklas hela tiden och blir bättre”, säger medgrundare och vd Einar Ahlström.

Strafes plattform samlar innehåll inom e-sport; livematcher, nyheter, statistik och spelscheman, på en plattform genom sin app. Användaren kan skräddarsy vilket innehåll hen vill ta del av. Innehållet samlas in både automatiskt och manuellt.

Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige” 

Dessutom kan användaren skapa en profil och hitta andra användare som har samma intressen inom e-sport och tävla mot varandra, exempelvis genom att rösta på hur man tror en match ska sluta.

”E-sporten i dag är väldigt segmenterad och det är svårt för användarna att ta del av så mycket information som finns på så många olika platser. Det löser Strafe genom att samla all väsentlig information på en plats. Dessutom finns den sociala delen i att man kan bygga in sig i appen och hitta andra som har samma intressen och tävla mot dem”, säger Einar Ahlström.

Den nya investeringen värderar bolaget till drygt 92 Mkr och de nya pengarna ska gå till att fortsätta bolagets produkt och utveckla en betalmodell. I dag är man ett femtontal anställda.

Bolaget har, enligt Einar Ahlström, medvetet väntat med att marknadsföra sig brett för att istället bygga produkten så att användarna är nöjda med den.

Hur många användare Strafe har eller hur länge användarna stannar på plattformen vill Einar Ahlström inte avslöja, däremot säger han att bolaget är nöjda med den utveckling man sett.

”Vi har en bra användarbas och en stark, ökande organisk tillväxt. Vår produktfokus har också burit frukt i att vi har uppnått retentionsvärden i världsklass. Det är en väldigt viktig grundsten för vidare expansion att användarna väljer att komma tillbaka och använda appen i hög grad”, säger han.

2016 tog Strafe in 13 Mkr i riskkapital, bland annat från Tommy Jacobsons investmentbolag Zenith Venture Capital.

Tommy Jacobson har också suttit som ordförande i Strafes styrelse, nu lämnar han över ordförandeklubban till Marcus Jacobs.

Läs mer: Nyhetstjänst för e-sport tar in 13 miljoner 

Tanken är att Marcus Jacobs, som sedan tidigare är ägare i bolaget, ska driva på utvecklingen med betalmodellen och siktet är att intäkterna ska genereras innan sommaren. 

”Vi tittar på en mikrotransaktionsmodell. När vi har det på plats så ska vi expandera. Marcus har en unik kompetens i hur man bygger betalmodeller i spelmiljö och jobbar med produktutvecklingen direkt, så han stöttar oss på ett bra sätt”, säger Einar Ahlström.

I nyemissionen öppnade Strafe upp för utomstående tillskott specifikt för att kunna plocka in Mr. Green-veteranen David Nordberg. Förhoppningen är att David Nordberg kan lyfta bolagets varumärke och marknadsstrategi när det är dags att gå ut brett med appen.

”David kommer med sin bakgrund från marknadssidan stötta bolaget i varumärkesbyggandet och slipa på våra framtida expansionsplaner. Vi känner att både på styrelsenivå och i teamet så är vi på en bra plats just nu”, säger Einar Ahlström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera