Stockholmsbaserade budtjänsten Budbee (NTL) lanserade sin transporttjänst i februari 2015. Bolaget tillhandahåller en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor och bolag som behöver få ut leveranser till konsumenter. Budbee själva har alltså inga chaufförer eller fordon.
Enligt databasen Nordic Tech List har Budbee tidigare tagit in strax över 20 Mkr från en rad profiler. Bland investerarna märks H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) (Karl-Johan Persson gör investeringen via bolaget 41:an Invest, ett investeringsbolag han har tillsammans med it-entreprenören Stefan Krook), Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) och affärsängeln Daniel Pilotti (NTL).
Läs mer: Så går det för H&M-chefens budtjänst
Nu tar Budbee in 29 miljoner kronor i en nyemission. De befintliga ägarna kliver in med nytt kapital men bolaget får också nya investerare. En av dem är Paul Fischbein (NTL), tidigare vd för börsnoterade e-handelskoncernen Qliro.
”Huvudskälet till att jag investerar är att de gör e-handeln så mycket bättre. De höjer kundupplevelsen för alla som handlar på nätet. Dessutom är jag extremt imponerad av bolaget och plattformen de byggt upp”, säger Paul Fischbein.
Paul Fischbein går också in i styrelsen, samtidigt som Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti blir ordförande.
”Jag är själv entreprenör och har byggt upp tretti.se och flera bolag inom Qliro. Men mest av allt kommer jag in med kunskap om kunderna, efter över 10 år i e-handel hoppas jag ha mycket att tillföra”, säger han.
Den andra nya investeraren i Budbee är familjen Andrén. Robert Andrén är en av grundarna till riskkapitalbolaget Nordic Capital, ett av de tyngsta riskkapitalbolagen på den nordiska marknaden.
Di Digital rapporterade i höstas om utvecklingen för Budbee. De senaste siffrorna visade då att bolaget under 2015 omsatte 6,9 Mkr (2014 hade bolaget endast intäkter på drygt 81 000 kronor). Samtidigt förbättrades resultatet före skatt till minus 2,3 Mkr från tidigare minus 3,4 Mkr.
Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee
Budbees vd Fredrik Hamilton säger att siffrorna för 2016 ännu inte är offentliga men att det gick betydligt bättre än 2015.
”Vi har ett otroligt bra momentum just nu och ser en betydande tillväxt, som verkligen kom igång i slutet av förra året”, säger han.
”Det nya kapitalet ska gå till tuffa på ännu hårdare, rekrytering, teknikutveckling och automation, få en större geografisk täckning samt hantera större volymer”, fortsätter han.
Att bolaget ska vara lönsamt är inte aktuellt på kort sikt utan fokus ligger på att plocka marknadsandelar.
”Vi fokuserar främst på e-handelssegmentet från att tidigare främst ha levererat livsmedel. Där skapar vi att stort värde, både för kunden och e-handlaren”, säger Fredrik Hamilton.