Hoppa till innehållet

Tungviktare går in i svenska Ideahunt – ska hjälpa storföretagen med innovation

Bland andra Cint-grundaren Bo Matsson och Axis tidigare vd Peter Ragnarsson blir delägare i startupbolaget Ideahunt, som byggt en plattform för att hjälpa företag att bli mer innovativa.

Elia Mörling, grundare av Ideahunt.
Elia Mörling, grundare av Ideahunt.

På tisdag eftermiddag pitchar grundaren Elia Mörling (NTL) sitt företag Ideahunt vid Di Digital Startup Tour i Linköping.

Nu står det klart att bolaget, som utvecklar en “innovationsplattform” för stora företag, stängt en första finansieringsrunda om 3 Mkr, pengar som ska användas för att expandera och nyanställa. 

Bland investerarna märks Bo Mattsson (NTL), som grundade och senare sålde konsumenttjänsten Cint för över en miljard kronor, samt kameraföretaget Axis tidigare vd Peter Ragnarsson, som investerar via LMK Industri. 

Även Mattias Westphal, tidigare innovationsdirektör på vodkatillverkaren Absolut, blir delägare i bolaget.

Ideahunt (NTL) beskrivs som en plattform för företagsinnovation. Tjänsten, tydligt inspirerad av tjänster som Kickstarter, Quora och forumet Reddit, är tänkt att användas av storföretag för att bjuda in kunder och partner i sin idéutveckling.

“Vi hjälper företag att bli mer innovativa genom att jobba tillsammans med marknaden. Idag sitter många i sina elfenbenstorn och jobbar isolerat. Vi hjälper dem med idéinsamling, förädling och att testa idéer mot rätt målgrupp”, säger Elia Mörling.

I praktiken försöker Ideahunt bygga ett mer effektivt och tilltalande alternativ till e-postadresser och enkätundersökningar. Sådana ger sällan särskilt mycket resultat, säger Elia Mörling. 

“Problemet med traditionella förslagslådor är att idéerna åker in i ett svart hål. Folk kommer aldrig tillbaka om de inte får direkt respons på sina bidrag. Vi lägger ut alla idéer öppet så att vem som helst kan ge feedback på dem. Vi har satsat mycket på ett enkelt och attraktivt gränssnitt som funkar bra i mobilen och med bild eller video”, säger han. 

Problemet med traditionella förslagslådor är att idéerna åker in i ett svart hål.

Bland de nuvarande kunderna märks bolag som Apoteket, vitvarutillverkaren Asko och fastighetsbolaget Sankt Kors i Linköping och entreprenörstävlingen Venture Cup.

“Sankt Kors bygger en ny bostads- och företagspark i Linköping som ska stå färdig 2027. De har bjudit in de framtida boende och arbetande i området på vår plattform för att utforma hur parken ska se ut. De vill dels ha in namnförslag, dels hjälp med att förstå hur man ska använda de olika ytorna på bästa sätt”, säger Elia Mörling.

Affärsmodellen bygger på att företagen betalar en månadskostnad för en egen, varumärkesanpassad Ideahunt-sajt. Mot en extra kostnad kan man även få hjälp att rekrytera externa paneler och fokusgrupper. 

“Vi lanserade plattformen i juni. Sedan dess har vi sålt för ungefär en miljon. Nu är planen att nå 150 kunder inom 15 månader, och nå lönsamhet under samma period”, säger Elia Mörling. 

Han lyfter särskilt fram den nya delägaren Bo Mattsson som en stor tillgång för bolaget. Bo Matsson grundade Cint, som beskrivs som en “marknadsplats för kundundersökningar”.

Företaget såldes i vintras till Nordic Capital för drygt en miljard kronor. 

“Cint har vissa likheter med Ideahunt skulle jag säga. Det handlar om olika sätt att ge konsumenter en röst och låta dem tycka till om produkter och tjänster”, säger Elia Mörling. 

Ideahunt är ett av sju bolag som pitchar på Di Digital Startup Tour i Linköping den 25 oktober. Läs mer om tävlingen här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera