På tisdag eftermiddag pitchar grundaren Elia Mörling (NTL) sitt företag Ideahunt vid Di Digital Startup Tour i Linköping.
Nu står det klart att bolaget, som utvecklar en “innovationsplattform” för stora företag, stängt en första finansieringsrunda om 3 Mkr, pengar som ska användas för att expandera och nyanställa.
Bland investerarna märks Bo Mattsson (NTL), som grundade och senare sålde konsumenttjänsten Cint för över en miljard kronor, samt kameraföretaget Axis tidigare vd Peter Ragnarsson, som investerar via LMK Industri.
Även Mattias Westphal, tidigare innovationsdirektör på vodkatillverkaren Absolut, blir delägare i bolaget.
Ideahunt (NTL) beskrivs som en plattform för företagsinnovation. Tjänsten, tydligt inspirerad av tjänster som Kickstarter, Quora och forumet Reddit, är tänkt att användas av storföretag för att bjuda in kunder och partner i sin idéutveckling.
“Vi hjälper företag att bli mer innovativa genom att jobba tillsammans med marknaden. Idag sitter många i sina elfenbenstorn och jobbar isolerat. Vi hjälper dem med idéinsamling, förädling och att testa idéer mot rätt målgrupp”, säger Elia Mörling.
I praktiken försöker Ideahunt bygga ett mer effektivt och tilltalande alternativ till e-postadresser och enkätundersökningar. Sådana ger sällan särskilt mycket resultat, säger Elia Mörling.
“Problemet med traditionella förslagslådor är att idéerna åker in i ett svart hål. Folk kommer aldrig tillbaka om de inte får direkt respons på sina bidrag. Vi lägger ut alla idéer öppet så att vem som helst kan ge feedback på dem. Vi har satsat mycket på ett enkelt och attraktivt gränssnitt som funkar bra i mobilen och med bild eller video”, säger han.
Problemet med traditionella förslagslådor är att idéerna åker in i ett svart hål.
Bland de nuvarande kunderna märks bolag som Apoteket, vitvarutillverkaren Asko och fastighetsbolaget Sankt Kors i Linköping och entreprenörstävlingen Venture Cup.
“Sankt Kors bygger en ny bostads- och företagspark i Linköping som ska stå färdig 2027. De har bjudit in de framtida boende och arbetande i området på vår plattform för att utforma hur parken ska se ut. De vill dels ha in namnförslag, dels hjälp med att förstå hur man ska använda de olika ytorna på bästa sätt”, säger Elia Mörling.
Affärsmodellen bygger på att företagen betalar en månadskostnad för en egen, varumärkesanpassad Ideahunt-sajt. Mot en extra kostnad kan man även få hjälp att rekrytera externa paneler och fokusgrupper.
“Vi lanserade plattformen i juni. Sedan dess har vi sålt för ungefär en miljon. Nu är planen att nå 150 kunder inom 15 månader, och nå lönsamhet under samma period”, säger Elia Mörling.
Han lyfter särskilt fram den nya delägaren Bo Mattsson som en stor tillgång för bolaget. Bo Matsson grundade Cint, som beskrivs som en “marknadsplats för kundundersökningar”.
Företaget såldes i vintras till Nordic Capital för drygt en miljard kronor.
“Cint har vissa likheter med Ideahunt skulle jag säga. Det handlar om olika sätt att ge konsumenter en röst och låta dem tycka till om produkter och tjänster”, säger Elia Mörling.
Ideahunt är ett av sju bolag som pitchar på Di Digital Startup Tour i Linköping den 25 oktober. Läs mer om tävlingen här!