Annons

Tungviktarna satsar – vill motverka oseriös försäljning av andrahandsbiljetter

Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.
Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.
Startupbolaget Referanza tar in 8 miljoner kronor från bland andra Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson. Bolagets referenstjänst används bland annat för att motverka oseriös andrahandsmarknad för sport och konsertbiljetter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupbolaget Referanza, som samarbetar med Ticketmaster, hjälper företag att marknadsföra sig själva med hjälp av fans och nöjda kunder. Tjänsten används även för att lösa problemet med att kunder betalar överpriser för biljetter på andrahandsmarknaden.

Nu tar bolaget in 8 miljoner kronor i kapital från befintliga ägare. Pengarna ska användas till en expansion i utlandet. 

”Vi ska fortsätta bygga på vår hemmamarknad i Norden. Sedan ska vi satsa på flera stora marknader som Storbritannien, Tyskland och Australien”, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare på Referanza.

Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk.

På lite sikt hoppas han leverera tjänsten på samtliga trettio av Ticketmasters marknader.  

Bakom kapitalinjektionen står bolagets existerande delägare som Almi Invest, Cints grundare Bo Mattsson och Kichi invest, som är Paradox storägare Fredrik Westers investmentbolag. En miljon kronor är ett lån från Almi företagspartner.

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Referanza lanserades i slutet av 2015 och har idag knappt 100 kunder som vill marknadsföra biljetter till olika typer av evenemang på nätet. Det rör sig om allt från fortbollslag som AIK, resebolag som Viking Line, till Showtic, som driver Chinateatern i Stockholm. Man jobbar även med musikalen Mamma Mia The Party, som just nu går på Tyrol på Djurgården, men snart ska ha premiär vid O2 Arena i London. 

Än så länge är dock intäkterna små. Joakim Turesson uppger att man omsatte cirka 1,3 Mkr i fjol och hade en förlust på cirka 4 Mkr. 

”I fjol skrev vi på med Ticketmaster och investerat mycket tid och pengar i vår tekniska integration med dem i Sverige och Norden. I slutet av 2018 började vi så smått kommersialisera samarbetet”, säger Joakim Turesson.

Hur funkar tjänsten?

”Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk. Vi uppmuntrar dem genom olika belöningar. Lockar man med sig vänner kan man få uppgraderingar som att stå närmare scen eller till och med träffa artister backstage”, säger Joakim Turesson.

Hur tjänar ni pengar?

”På två sätt. Vi är dels ett Saas-bolag. Vi hyr ut vår mjukvara till sport- och musikbolag på månadsbasis. Men vi har även en rörlig modell där vi delar intäkterna från nya biljettköpare med våra kunder. Vi märker att det finns ett stort intresse för denna sistnämnda lösning.”

Vem vänder ni er till?

”Vi siktar nu på samarbeten med konserter, turnéer med stora artister och internationella festivaler. Men även sportsektorn har en enorm potential.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer