Hoppa till innehållet

Tungviktarna satsar – vill motverka oseriös försäljning av andrahandsbiljetter

Startupbolaget Referanza tar in 8 miljoner kronor från bland andra Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson. Bolagets referenstjänst används bland annat för att motverka oseriös andrahandsmarknad för sport och konsertbiljetter.

Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.
Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.

Startupbolaget Referanza, som samarbetar med Ticketmaster, hjälper företag att marknadsföra sig själva med hjälp av fans och nöjda kunder. Tjänsten används även för att lösa problemet med att kunder betalar överpriser för biljetter på andrahandsmarknaden.

Nu tar bolaget in 8 miljoner kronor i kapital från befintliga ägare. Pengarna ska användas till en expansion i utlandet. 

”Vi ska fortsätta bygga på vår hemmamarknad i Norden. Sedan ska vi satsa på flera stora marknader som Storbritannien, Tyskland och Australien”, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare på Referanza.

Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk.

På lite sikt hoppas han leverera tjänsten på samtliga trettio av Ticketmasters marknader.  

Bakom kapitalinjektionen står bolagets existerande delägare som Almi Invest, Cints CINT -7,25%Dagens utveckling grundare Bo Mattsson och Kichi invest, som är Paradox storägare Fredrik Westers investmentbolag. En miljon kronor är ett lån från Almi företagspartner.

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Referanza lanserades i slutet av 2015 och har idag knappt 100 kunder som vill marknadsföra biljetter till olika typer av evenemang på nätet. Det rör sig om allt från fortbollslag som AIK, resebolag som Viking Line, till Showtic, som driver Chinateatern i Stockholm. Man jobbar även med musikalen Mamma Mia The Party, som just nu går på Tyrol på Djurgården, men snart ska ha premiär vid O2 Arena i London. 

Än så länge är dock intäkterna små. Joakim Turesson uppger att man omsatte cirka 1,3 Mkr i fjol och hade en förlust på cirka 4 Mkr. 

”I fjol skrev vi på med Ticketmaster och investerat mycket tid och pengar i vår tekniska integration med dem i Sverige och Norden. I slutet av 2018 började vi så smått kommersialisera samarbetet”, säger Joakim Turesson.

Hur funkar tjänsten?

”Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk. Vi uppmuntrar dem genom olika belöningar. Lockar man med sig vänner kan man få uppgraderingar som att stå närmare scen eller till och med träffa artister backstage”, säger Joakim Turesson.

Hur tjänar ni pengar?

”På två sätt. Vi är dels ett Saas-bolag. Vi hyr ut vår mjukvara till sport- och musikbolag på månadsbasis. Men vi har även en rörlig modell där vi delar intäkterna från nya biljettköpare med våra kunder. Vi märker att det finns ett stort intresse för denna sistnämnda lösning.”

Vem vänder ni er till?

”Vi siktar nu på samarbeten med konserter, turnéer med stora artister och internationella festivaler. Men även sportsektorn har en enorm potential.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera