Hoppa till innehållet

Tungviktare till Dobermans investeringsbolag

Investeringsbolaget Doberman Forward ökar investeringstakten och får flera nya partners,  däribland styrelseproffset Susanna Campbell, artisten Eva Dahlgren, medietoppen Eva Swartz Grimaldi och Sven G Hagströmer, son till finansmannen Sven Hagströmer. 

Foto: Doberman

Doberman Forward utökar nu sin investeringsfond och höjer investeringstakten. Enligt vd:n Magnus Bergmark har bolaget fått in några tiotal miljoner och kommer nu göra 4 till 5 investeringar per år. 

”Vi startade investeringsfonden för två år sedan med eget kapital från Doberman och nu växlar vi upp tillsammans med externa partners. Doberman har redan jobbat med startups som det gått bra för och många andra hör av sig för att få hjälp med design. Genom att vi nu utökar fonden kommer vi kunna hjälpa fler som sitter på bra idéer”, säger Magnus Bergmark som är vd för Doberman Forward.  

Läs mer: Det gröna elbolaget Bright tar in 6 miljoner

”Vi är ingen jätte och våra investeringar kommer fortsätta att vara mellan 1 till 5 miljoner kronor. Vi investerar i tidig fas och oftast samtidigt som andra mer renodlade Venture Capital-aktörer”, fortsätter han.   

Doberman Forwards nya partners inkluderar Anna Lena von Essen Elmstedt, Kent Hansson, Sven G Hagströmer, Efva Attling, Eva Dahlgren, Susanna Campbell, Michaëla Berglund, Marie Ledin, Niklas Bergh och medietoppen Eva Swartz Grimaldi.

Läs mer: Doberman blir riskkapitalister – ska investera i techbolag

”Det känns otroligt spännande, lärorikt och kul. Jag har länge varit chef och har hunnit bli 60 år men har aldrig tidigare investerat, jag hoppas kunna bidra med mina kunskaper. Investeringar innebär alltid en viss risk, men jag tycker att Doberman Forward har goda förutsättningar”, säger Eva Swartz Grimaldi. 

Att bolagets nya partners har skilda bakgrunder ser Magnus Bergmark som en styrka.  

”Vi har en stark, gemensam värdegrund och vi tror på att investera i bolag som vill göra världen bättre. Våra nya partners kommer in från olika håll med olika kompetenser. Det ger en bra dynamik samtidigt som vi i botten vill samma sak.”   

Företaget har tidigare investerat i bland annat musikappen Amped, energibolaget Bright samt den kinesiska graviditetsappen Bonzun. Nu är första steget att bli synliga för andra riskkapitalister och öppna för dialog med fler startups.    

”Med några bolag har vi redan kommit långt i processen, men jag kan inte avslöja vilka företag det rör sig om. Vi tittar främst på startups inom techbranschen där vår kompetens kan hjälpa till. Vi investerar helt enkelt i produkter och tjänster där användarupplevelsen och designen är avgörande.”    

Vilka utmaningar står ni inför?   

”Startupvärlden är het och vi är små och nya, så den stora utmaningen är att bli synliga och relevanta. Självklart måste vi också hitta rätt bolag att satsa på.”  

Fakta om Doberman Forward: 

Bolaget är ett dotterbolag till Doberman Group som även står bakom den välkända designbyrån Doberman som bland annat har arbetat för SVT, Spotify och Klarna. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera