Hoppa till innehållet

Tungviktarna satsar – vill motverka oseriös försäljning av andrahandsbiljetter

Startupbolaget Referanza tar in 8 miljoner kronor från bland andra Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson. Bolagets referenstjänst används bland annat för att motverka oseriös andrahandsmarknad för sport och konsertbiljetter.

Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.
Paradox storägare Fredrik Wester och Cints grundare Bo Mattsson.

Startupbolaget Referanza, som samarbetar med Ticketmaster, hjälper företag att marknadsföra sig själva med hjälp av fans och nöjda kunder. Tjänsten används även för att lösa problemet med att kunder betalar överpriser för biljetter på andrahandsmarknaden.

Nu tar bolaget in 8 miljoner kronor i kapital från befintliga ägare. Pengarna ska användas till en expansion i utlandet. 

”Vi ska fortsätta bygga på vår hemmamarknad i Norden. Sedan ska vi satsa på flera stora marknader som Storbritannien, Tyskland och Australien”, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare på Referanza.

Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk.

På lite sikt hoppas han leverera tjänsten på samtliga trettio av Ticketmasters marknader.  

Bakom kapitalinjektionen står bolagets existerande delägare som Almi Invest, Cints CINT -0,92%Dagens utveckling grundare Bo Mattsson och Kichi invest, som är Paradox storägare Fredrik Westers investmentbolag. En miljon kronor är ett lån från Almi företagspartner.

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Referanza lanserades i slutet av 2015 och har idag knappt 100 kunder som vill marknadsföra biljetter till olika typer av evenemang på nätet. Det rör sig om allt från fortbollslag som AIK, resebolag som Viking Line, till Showtic, som driver Chinateatern i Stockholm. Man jobbar även med musikalen Mamma Mia The Party, som just nu går på Tyrol på Djurgården, men snart ska ha premiär vid O2 Arena i London. 

Än så länge är dock intäkterna små. Joakim Turesson uppger att man omsatte cirka 1,3 Mkr i fjol och hade en förlust på cirka 4 Mkr. 

”I fjol skrev vi på med Ticketmaster och investerat mycket tid och pengar i vår tekniska integration med dem i Sverige och Norden. I slutet av 2018 började vi så smått kommersialisera samarbetet”, säger Joakim Turesson.

Hur funkar tjänsten?

”Vi gör biljettköpare och fans till influerare inom sina nätverk. Vi uppmuntrar dem genom olika belöningar. Lockar man med sig vänner kan man få uppgraderingar som att stå närmare scen eller till och med träffa artister backstage”, säger Joakim Turesson.

Hur tjänar ni pengar?

”På två sätt. Vi är dels ett Saas-bolag. Vi hyr ut vår mjukvara till sport- och musikbolag på månadsbasis. Men vi har även en rörlig modell där vi delar intäkterna från nya biljettköpare med våra kunder. Vi märker att det finns ett stort intresse för denna sistnämnda lösning.”

Vem vänder ni er till?

”Vi siktar nu på samarbeten med konserter, turnéer med stora artister och internationella festivaler. Men även sportsektorn har en enorm potential.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera