Hoppa till innehållet

Tv-floppen Magine tvingas låna miljoner: ”Inte blivit som vi förväntat oss”

Med nogräknade intäkter har svenska Magine bränt nästan 1,5 miljarder kronor sedan starten 2011. Trots en ljusning i fjol är streamingbolaget nu i behov av ny finansiering från sin stjärnspäckade ägarkrets.

Magines styrelseordförande Kamal Bherwani och deras plattform.
Magines styrelseordförande Kamal Bherwani och deras plattform.Foto: Press.

Det svenska streamingbolaget Magine, bildat 2011, skulle samla alla tv-kanaler på en digital plattform. Tanken var att distribuera playtjänsten till konsumenter genom en månadsprenumeration.

Men affären tog aldrig fart i Sverige, bland annat eftersom TV4 hoppade av för att fokusera på en egen playtjänst. Mellan 2012 och 2016 samlade Magine på sig mer än 1,2 miljarder kronor i förluster. Det var 22 gånger mer än den totala omsättningen under perioden.

”Det har inte blivit som vi förväntat oss. Styrelsen trodde inte att Magine skulle bränna så här mycket pengar och att det skulle krävas så lång tid för att nå en kritisk massa. Men för en startup går det sällan som planerat och vi har behövt förändra vår affärsmodell i grunden”, säger styrelseordföranden Kamal Bherwani.

Våren 2017 lade Magine ner sin tv-tjänst i Sverige och stängde Magine.se. Sedan dess har bolaget fokuserat på sin liknande streamingplattform i Tyskland och filmsajten Plejmo i Norden, men inte minst på att globalt sälja sin tekniska lösning till andra företag under varumärket Magine Pro.

I fjol ljusnade situationen något för bolaget, enligt ett bokslut som Di Digital tagit del av. Magine minskade sitt minusresultat med nära en tredjedel till 261 miljoner kronor, samtidigt som intäkterna steg med 40 procent till 53 Mkr.

”Förlusterna kommer fortsätta att minska under de närmsta åren. Intäkterna ökar i alla delar av verksamheten, samtidigt som vi skär ner våra kostnader. Vi har hittills haft två större utgiftsposter, dels att utveckla, produktifiera och uppgradera plattformen, dels att upprätthålla avtalen med de mer än 100 kanaler som nu finns tillgängliga i Tyskland”, säger Kamal Bherwani.

Läs mer: Miljardfloppen Magines oväntade delägare: Göran Persson 

Magine har attraherat en brokig skara investerare. Argentinas rikaste man Alejandro Bulgheroni, som gjort sig förmögen på olja, är indirekt största ägare med nästan 78 procent av aktierna genom företagsgruppen Inversora.

Även den svenska finansprofilen Harald Mix, tidigare statsminister Göran Persson (S), techinvesteraren Tommy Jacobson och fotbollsspelaren Martin Dahlin äger aktier i Magine.

I början av 2018 kunde Di Digital rapportera att flera av de mindre aktieägarna försökt distansera sig från det förlustdrabbade bolaget. Styrelsen ska då ha gett dem kalla handen, med hänvisning till att det inte funnits något intresse för deras aktier på marknaden.

”Kritiken har inte direkt nått mig personligen. Om de är missnöjda så är vi i styrelsen omedvetna om det”, säger Kamal Bherwani.

Läs mer: Efter miljardförlusten – tunga delägaren vill ut ur tv-floppen Magine 

Kamal Bherwani vill inte dela med sig av någon prognos för hur Magine kommer att prestera i år, men uppger att hela verksamheten utvecklas enligt plan med ett särskilt fokus på teknikförsäljningen inom Magine Pro.

Under det första halvåret 2018 tvingades dock Magine att ta lån på knappt 54 Mkr för att finansiera den rullande verksamheten. 

”Företaget kommer att behöva mer kapital – antingen genom lån, riskkapital eller en kombination av det – för att kunna nå ett plus minus noll-resultat. När jag tog plats i styrelsen för fem år sedan var planen att vi skulle vara lönsamma nu, men våra omstruktureringar har krävt mer extern finansiering”, säger han.

Magines styrelseordförande vill varken uppge hur mycket pengar som bolaget behöver i närtid eller beskriva hur långt gångna planerna på en nyemission är.

”Vi för regelbundna diskussioner med våra aktieägare om finansieringen. Så här långt har de stöttat företaget och vi har ingen anledning att tro att det kommer förändras, men det finns förstås ingen garanti åt något håll”, säger Kamal Bherwani.

Läs mer: Streamingfloppen Magine miljardvärderas – trots skyhöga förluster 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera