Bonnier fick ett "bra pris" och gör "en riktigt bra affär" när mediekoncernen säljer sin tv-verksamhet till den halvstatliga teleoperatören Telia.
Det säger Bonniers vd Tomas Franzén till Di Digital på fredagen efter att Bonnier fått 9,2 miljarder kronor för guldkalven TV4, förlusttyngda Cmore och finska MTV3.
Men inte minst pekar han på den ökade konkurrensen i medielandskapet, särskilt inom tv och video, när han ska motivera affären.
"Vi har haft en löpande dialog kring vad som händer i marknaden, med dramatiskt ökad global konkurrens inom tv och video från spelare som Netflix och Amazon”, säger Tomas Franzén till Di Digital.
Han menar att Bonnier Broadcasting och Telia tillsammans har bättre möjligheter att fäkta bort de stora amerikanska jättarna, än vad Bonnier hade haft på egen hand.
Tomas Franzén trycker på på att den nya ägaren är starkare inom distribution: Telias teknik och distributionsnät utgör "raketbränsle" för Bonnier Broadcasting, säger han.
Läs mer: Netflix rasade på börsen efter besked om abonnenter
Netflix har gått som tåget på börsen under de senaste åren tack vare sin populära streamingtjänst, där utbudet allt mer börjar utgöras av egenproducerat material. Andra kvartalet 2018 innebar dock ett hack i kurvan för det amerikanska bolaget. Abonnenttillväxten kom då in sämre än väntat med 5,2 miljoner nya kunder, mot väntade 6,3 miljoner.
Jeff Bezos mediekoncern Amazon, som kanske är mest känt för sin stora e-handelsplattform, har också gett sig in i streamingkriget med sin tjänst Amazon Prime Video. Den finns tillgänglig i över 200 länder och distribuerar också i stor utsträckning egenproducerade tv-serier, vid sidan av till exempel sportsändningar.
Läs mer: Amazon gör tv-serie med svensk konstnär – för en halv miljard