Hoppa till innehållet

Två miljoner britter riskerar sänkta kreditbetyg – på grund av krediter i e-handeln

Storbritannien har seglat upp som en allt viktigare marknad för Klarna – och det svenska bolaget har nu 5 miljoner kunder i landet. Samtidigt växer oron för konsekvenserna av så kallade ”Buy now pay later”-betalningar, enligt en ny undersökning. 

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: TT/Di

Klicka först hem varan, få de levererad, kläm och känn och bestäm sedan om du vill behålla den. Så låter marknadsföringen för Klarnas så kallade BNPL-tjänst (som står för ”Buy now pay later”). Det går också att skjuta ytterligare på betalningen, från två veckor till tre månader. 

Det svenska kredit- och betalbolaget är dock knappast ensamt om att erbjuda uppdelade betalningar inom näthandeln. I Europa delar de till exempel marknaden med fintechbolagen Clearpay och Payl8er. 

Men den här typen av betalningar har också en baksida – i alla fall i Storbritannien. En ny undersökning, gjord av jämförelsesajten Compare The Market, slår nu fast att kreditbetyg hos över två miljoner britter kan ha påverkats negativt under 2019 på grund av ”köp nu, betala senare”-betalningar. Det rapporterar techsajten Sifted.  

22 procent av de svarande har i fjol fått ett sänkt kreditbetyg på grund av de valt att dela upp eller skjuta upp betalningar. 

Uppdelade betalningar påverkar kreditbetyget i Storbritannien när kreditföretag begär kreditprövningar av kunder. Många begäranden på kort tid kan signalera att personens återbetalningsförmåga är sämre än genomsnittet. 

Klarna har blivit en allt större spelare vad gäller betallösningar på den engelska marknaden, där de nu har över 5 miljoner kunder. Klarna uppger dock att de i regel utför så kallade ”mjuka kreditprövningar”, som inte påverkar betyget i lika stor utsträckning.

Till Sifted säger Klarna vidare att färre än 0,5 procent av deras kunder i Storbritannien har fått en sänkt kreditbetyg, på grund av missade inbetalningar. Betalmetoden är generellt särskilt populärt bland de yngre – en tredjedel av alla 25-34-åringar i Storbritannien har använt funktionen det senaste året. 

”I mitt tycke är Klarna en riktig trojansk häst för 'millennials' ekonomi. Deras betallösningar kommer i en tid då snabb shopping på nätet har nått en ny nivå”, skriver Iona Bain, grundare av Young Money Blog, enligt Sifted. 

Kreditvärdighet är ett mått på kundens återbetalningsförmåga. Betyget avgör om privatpersoner kan teckna abonnemang, ta en kredit och kanske inte minst ett bolån. 

Samma oro behöver dock inte kunder i Sverige ha. Att handla mycket genom konsumentkrediter påverkar inte kreditvärdigheten – så länge man betalar fakturorna i tid, enligt vad marknadsledande UC uppger för Di Digital. Det är först när ett betalningsförläggande skickas in till Kronofogden som det tas med i bedömningen.

Betalbolaget har inte velat tala öppet om hur stora delar av deras intäkter som kommer från försenade fakturabetalningar, men Di Digital kunde nyligen avslöja att cirka en tredjedel av intäkterna mellan 2014 och 2015 kom från påminnelse- och förseningsavgifter från kunder. Klarna har samtidigt uppgett att de senaste fem åren mer än halverat andelen fakturor som går till påminnelse och minskat andelen inkassoärenden med två tredjedelar.

Läs mer: Så mycket har Klarna tjänat på försenade betalningar – går emot vd:ns svar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera