Activision Blizzards bud på King på 18 dollar per aktie värderar hela bolaget till 50 miljarder kronor. Låt oss sätta det i perspektiv.
En av de mest uppmärksammade affärerna i Norden 2013 var sannolikt Microsofts köp av Nokias mobiltelefondel. Microsoft betalade 47,1 miljarder kronor för Nokias telefoner – alltså mindre än vad Activision Blizzard betalar för King.
I fjol var Microsofts köp av Mojang rejält omskrivet. Men Microsoft betalade bara 18 miljarder kronor för Mojang, alltså mindre än hälften så mycket som dagens storaffär.
Om man tittar på den nordiska internetsektorn längre tillbaka i tiden så hittar vi till exempel:
- Ebays köp av Skype för 20 miljarder kronor år 2005.
- Telenors köp av Bredbandsbolaget för 6 miljarder kronor år 2005.
- Sun Microsystems köp av Mysql för 6,3 miljarder kronor år 2008.
Ingen av dem kommer upp i en summa som motsvarar King-affären. Däremot såldes Skype en andra gång 2011, då med Microsoft som köpare. Prislappen var 53 miljarder kronor vilket på marginalen slår King-affären i storlek.
Även internationellt är King-affären betydande. Till exempel betalade Facebook 8 miljarder när de köpte Instagram 2012. Men när Facebook köpte meddelandeappen Whatsapp var prislappen hela 123 miljarder kronor.
Man kan också jämföra med det traditionella näringslivet i Sverige. När Volkswagen köpte ut den svenska lastbilstillverkaren Scania från börsen i fjol var budet värt 59,8 miljarder kronor. Alltså knappt 10 miljarder mer än budet på King. Kinesiska Geely betalade ungefär 13 miljarder kronor för Volvo Personvagnar, alltså drygt en fjärdedel av King.
Läkemedelsjätten Pfizers försök att köpa Astra Zeneca i fjol var en gigantisk affär. Pfizers slutbud, som nekades av Astra Zenecas ägare, var på 765 miljarder kronor.