Spotify lyser med sin frånvaro när amerikanska Fastcompany listar världens mest innovativa bolag. Inom kategorin musik dyker istället två andra startupbolag med koppling till Sverige.
Den ena är svenskgrundade Kobalt Music, som kniper listans fjärde plats. Motiveringen är att bolaget ”ökar artisters tillgång till vinst”.
Music-techbolaget grundades 2000 av svensken Willard Ahdritz i Stockholm och London. Bolaget har byggt teknik för indrivning av royalties i den nya, ofta tekniskt eftersatta branschen för digital musik.
Läs mer: Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status
På ägarlistan har Kobalt (NTL) bland annat Balderton Capital, Google Ventures, den svenska superproducenten Max Martin och Paul McCartney. 2011 grundade man dotterbolaget Kobalt Capital. Bolaget har tagit in miljardbelopp för investeringar i musikrättigheter. Fem år senare startade Kobalt även AWAL, en app för musiker som vill följa sin lyssnardata, bevaka sina intäkter och streams på olika plattformar.
Bolaget har idag över 500 medarbetare och jobbar med 45 000 artister och låtskrivare, samt 600 musikförlag.
Läs mer: Kobalt Capital stänger ny miljardfond – ska investera i musikrättigheter
På plats sex, ligger svenskgrundade Svenska Soundtrack Your Brand. Bolaget kan beskrivas som ett Spotify för restauranger och butiksmiljöer. Man har kunder som McDonald's, Uniqlo och W Hotels.
Soundtrack Your Brand (NTL) erbjuder streamade spellistor som automatiskt anpassas till faktorer som läge, kunder, säsong och tid på dygnet. Fastcompanys motivering är att bolaget ”dödar dålig bakgrundsmusik”.
Bolaget grundades 2013 av Andreas Liffgarden, som tidigare var affärsutvecklare på Spotify, samt Ola Sars och Joel Brosjö, med en bakgrund från Pacemaker och Beats Music. Spotify är även delägare och medgrundare till bolaget.
Läs mer: Apple utmanar Soundtrack Your Brand: ”Sena på bollen”
“Det är hedrande att vara med, inte minst med tanke på att bolag som Apple tittar på vad vi gör. Vi skapar nya förutsättningar för tillväxt i hela musikstreaming-branschen och leder utvecklingen inom machinelearning för kommersiella musikrekommendationer för varumärken”, säger bolagets vd Ola Sars.