Hoppa till innehållet

Två svenska musikbolag på tidningens heta topplista

Två svenska bolag är med på tidningens Fastcompanys tio-i-topp lista över världens mest innovativa musikbolag. Båda jobbar med att se till att artister får betalt för streamad musik. 

Kobalt Musics grundare Willard Ahdritz och Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars.
Kobalt Musics grundare Willard Ahdritz och Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars.

Spotify lyser med sin frånvaro när amerikanska Fastcompany listar världens mest innovativa bolag. Inom kategorin musik dyker istället två andra startupbolag med koppling till Sverige.

Den ena är svenskgrundade Kobalt Music, som kniper listans fjärde plats. Motiveringen är att bolaget ”ökar artisters tillgång till vinst”.

Music-techbolaget grundades 2000 av svensken Willard Ahdritz i Stockholm och London. Bolaget har byggt teknik för indrivning av royalties i den nya, ofta tekniskt eftersatta branschen för digital musik. 

Läs mer: Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status 

Kobalt-grundaren Willard Ahdritz
Kobalt-grundaren Willard AhdritzFoto: Jon Moe

På ägarlistan har Kobalt (NTL) bland annat Balderton Capital, Google Ventures, den svenska superproducenten Max Martin och Paul McCartney. 2011 grundade man dotterbolaget Kobalt Capital. Bolaget har tagit in miljardbelopp för investeringar i musikrättigheter. Fem år senare startade Kobalt även AWAL, en app för musiker som vill följa sin lyssnardata, bevaka sina intäkter och streams på olika plattformar. 

Bolaget har idag över 500 medarbetare och jobbar med 45 000 artister och låtskrivare, samt 600 musikförlag.

Läs mer: Kobalt Capital stänger ny miljardfond – ska investera i musikrättigheter 

På plats sex, ligger svenskgrundade Svenska Soundtrack Your Brand. Bolaget kan beskrivas som ett Spotify för restauranger och butiksmiljöer. Man har kunder som McDonald's, Uniqlo och W Hotels. 

Soundtrack Your Brand (NTL) erbjuder streamade spellistor som automatiskt anpassas till faktorer som läge, kunder, säsong och tid på dygnet. Fastcompanys motivering är att bolaget ”dödar dålig bakgrundsmusik”. 

Soundtrack Your Brands grundare Joel Brosjö, Andreas Liffgarden och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands grundare Joel Brosjö, Andreas Liffgarden och Ola Sars.

Bolaget grundades 2013 av Andreas Liffgarden, som tidigare var affärsutvecklare på Spotify, samt Ola Sars och Joel Brosjö, med en bakgrund från Pacemaker och Beats Music. Spotify är även delägare och medgrundare till bolaget.

Läs mer: Apple utmanar Soundtrack Your Brand: ”Sena på bollen” 

“Det är hedrande att vara med, inte minst med tanke på att bolag som Apple tittar på vad vi gör. Vi skapar nya förutsättningar för tillväxt i hela musikstreaming-branschen och leder utvecklingen inom machinelearning för kommersiella musikrekommendationer för varumärken”, säger bolagets vd Ola Sars.     

Läs mer: Spotify-ägare går in i mobila skivbolaget Amuse 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera