Hoppa till innehållet

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för Zalando

Nätmodehandlaren Zalandos intäkter landade på 1.378,2 miljoner euro under det första kvartalet 2019. En ökning på 15,2 procent jämfört med samma kvartal i fjol och i linje med analytikernas förväntningar enligt Blombergs sammanställning. 

Foto: Oliver Tjaden

På torsdagens var det dags för Zalando, som kom med en omvänd vinstvarning i mitten av april, att presentera sina faktiska siffror för det första kvartalet 2019. Det justerade rörelseresultat landade på 6,4 miljoner euro. 

”Vårt tydliga kundfokus har gett resultat under det första kvartalet när vi gjorde ytterligare framsteg för att bygga startpunkten för mode i Europa”, säger Rubin Ritter, vd för Zalando, i en kommentar. 

Zalando upprepade även sin prognos om att GMV-försäljningen, gross merchandise value, ska öka med 20-25 procent under 2019 samt att intäktstillväxten ska ligga i den nedre delen av spannet. Det justerade rörelseresultat väntas i sin tur landa i intervallet 175-225 miljoner euro. 

Investmentbolaget Kinnevik äger 32 procent av aktierna i Zalando. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera