Annons

TV:s Jim Cramer: ”Spotifys utveckling börjar likna Netflix”

Spotifys vd Daniel Ek och Jim Cramer med sitt tv-program ”Mad Money”.
Spotifys vd Daniel Ek och Jim Cramer med sitt tv-program ”Mad Money”.
Spotify gillas av CNBC:s Jim Cramer som anser att satsningen på podcasts skulle kunna bli samma katalysator för aktien som Netflix beslut att satsa på originalinnehåll 2011.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Cramer påpekade i sitt program ”Mad Money” hur Netflix vägval gav en avkastning på 4 000 procent under förra decenniet.

Spotifys satsning på poddar har potential att göra bolaget till en ledare inom ljudsegmentet, menar Cramer.

”Jag tror att Spotify gör samma sak, och nu när marknaden slutligen har köpt deras podcast-strategi - som är jättebra - är det enda viktiga användartillväxten”, sade Cramer.

Spotify fortsätter också att växa. Antalet premiumanvändare ökade med 31 procent till 130 miljoner betalande kunder i första kvartalet. Sedan dess har avtal med Joe Rogen och Kim Kardashian inom podcast tecknats för att locka över ännu fler lyssnare.

Läs mer: Spotify värvar Kim Kardashian – till oväntad podd

Under coronapandemin föll aktien med 24 procent till 118 dollar i mars. Sedan dess har den mer än fördubblats, särskilt tack vare den starka rapporten för andra kvartalet. Aktien handlades till 236,06 dollar när New York-börsen stängde under måndagen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer