Annons

Twitter använde personuppgifter för riktad reklam

Twitters app och grundaren Jack Dorsey.
Twitters app och grundaren Jack Dorsey. Foto: TT.
Den amerikanska mikrobloggen Twitter använde personers telefonnummer och mejladresser för att sälja riktad reklam. Nu ber bolaget om ursäkt, men Facebook har tidigare fått böta 50 miljarder kronor för samma tilltag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mikrobloggen Twitter uppger i ett pressmeddelande att användares telefonnummer och e-postadresser har använts i riktad reklam.

Enligt företaget har uppgifterna, som användarna uppgett i säkerhetssyfte för att skydda sina konton, kunnat matchas med annonsörernas reklam på Twitter.

Företag har därigenom kunnat nå specifika användare på Twitter även om de inte önskat att deras personuppgifter skulle användas på detta sätt.

Uppgifterna ska däremot inte ha spritts till någon tredje part.

Twitter skriver i uttalandet att det hela varit ett misstag. 

”Vi ber om ursäkt för det som har hänt och kommer vidta åtgärder för att ett liknande misstag inte sker igen”, skriver man.

Företaget uppger inte hur många användares uppgifter som spritts. Felet ska ha åtgärdats.

Börsnoterade Twitter föll med 2,7 procent på Wall Street under tisdagen.

Facebook har också avslöjats med att också använda telefonnummer och mejladresser för att sälja riktad reklam. Tidigare i år fick techjätten en bot på 5 miljarder dollar, motsvarande 50 miljarder kronor, från USA:s dataskyddsmyndighet Federal Trade Comission efter tilltaget.

(Di Digital/TT-AFP)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer