Svenskgrundade Soundcloud tog 2016 emot en större investering från Twitter, som tidigare hade övervägt att köpa hela den svenskgrundade musiktjänsten.
Twitter investerade 70 miljoner dollar, drygt 570 miljoner kronor i dagens värde. Transaktionen värderade Soundcloud till drygt 5 miljarder kronor.
Det blev ingen bra affär. Två år efter affären har Twitter räknat av nästan hela investeringen. Det rapporterar bland andra Recode.
Twitter avskriver hela 95 procent av investeringen eftersom pengarna ”inte bedöms kunna fås igen inom en rimlig tidsperiod”, enligt Twitters årsredovisning. Alltså har det sociala nätverket förlorat 540 miljoner kronor på knappt två år.
I efterhand visar det sig att Twitter, som nyligen rapporterade sitt första vinstdrivande kvartal sedan noteringen 2013, investerade i Berlin-baserade Soundcloud vid fel tillfälle.
Soundcloud grundades i Stockholm 2007 av Alexander Ljung och Eric Wahlforss. Tanken var att skapa ett slags ”Youtube för musik”. Kort därefter flyttade bolaget till Berlin.
Efter att ha tagit flera stora lån och nekats ett uppköp av Spotify tog Soundcloud en tung nedvärdering sommaren 2017. Då gjorde sig bolaget också av med 40 procent av sina anställda.
Soundcloud, som använts av hundratals miljoner personer för att lyssna på och dela musik, hade under många år inga kommersiella licenser för att få använda de stora skivbolagens kataloger.
Efter långdragna förhandlingar fick Soundcloud licensavtal på plats 2016 och lanserade kort därefter en prenumerationstjänst som liknar den som Spotify och Apple Music erbjuder.
Abonnentaffären verkar inte ha fått fart. Soundcloud har till exempel inte rapporterat några användarsiffror. Den nya strategin uppges vara att erbjuda billigare prenumerationer och samtidigt fördjupa sin betaltjänst för musiker.
Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”