Hoppa till innehållet

Twitter i Norden vädrar morgonluft: ”2018 blir sjukt viktigt”

Jämfört med andra sociala medier har Twitter en tid brottats med svaga siffror. Men i Norden ser det ljust ut berättar Faje Gani, Nordenchef för Twitter. ”Allt går uppåt”, säger han till Di Digital, och ser framemot nästa år.

Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i Norden
Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i NordenFoto: Press

De amerikanska techjättarna har ett starkt år bakom sig. Under tredje kvartalet gjorde de så kallade FANG-bolagen, alltså Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet) en sammanlagd vinst på nästan 100 miljarder kronor och visade inga tecken på att bromsa in den snabba tillväxten.

Läs mer: Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla? 

Men för Twitter, som en gång i tiden sågs som en stark utmanare till Facebook, har det inte gått lika bra. Globalt har bolaget brottats med svag användartillväxt jämfört med konkurrenterna och i oktober medgav även bolaget att man överskattat antalet användare för sin tjänst sedan slutet av 2014. 

I tredje kvartalet sjönk även omsättningen - från 590 miljoner dollar till 616 miljoner dollar - i bjärt kontrast mot exempelvis Facebook och Googles branta tillväxt.

Läs mer: Twitter har överskattat användarsiffrorna i flera år 

Men i Norden ser det ljust ut, enligt Faje Gani som är Nordenchef för Twitter, genom sin roll på Sellbranch som är Twitters exklusiva säljpartner här.

”Det är en positiv trend för Twitter i Norden. På ett år har det hänt otroligt mycket på plattformen. Man har satsat på video och ökat teckenmängden. Utseendet och känslan har förändrats under 2017. Det har lett till att allt går uppåt”, säger han till Di Digital.

Till stöd kan han luta sig mot siffror från rapporten Svenskarna och internet 2017 som visar att Twitter-användandet ökar i Sverige igen, efter att ha minskat 2016. 

25 procent av svenskarna använder nu Twitter, jämfört med 18 procent 2016, enligt rapporten. Ökningen sker dock hos de som använder Twitter mer sällan än en gång i månaden.

Affärsmässigt lämnar 2017 inget övrigt att önska för Twitter i Norden enligt Faje Gani, även om han inte kan nämna några siffror:

”Videoannonseringen har ökat rätt ordentligt. Där matchar vi väldigt bra med övriga sociala plattformar.”

”Vi har haft en rejäl tillväxt i antalet annonsörer och i pengar. Vi har fått in väldigt många så kallade local multi-nationals, alltså nordiska bolag som även verkar utomlands.”

Hur blir 2018?
”Vi har haft en otrolig tillväxt från 2016 till 2017 och vi kikar på nya aktiviteter, även fysiska inom underhållningsbranschen. Flera stora event hålls under 2018, såsom OS, VM, Melodifestivalen och Almedalen. Det är ett sjukt viktigt år och redan nu ser det ljust ut inför det. Vi kommer att synas och höras mycket.”

Varför ska man följa event på Twitter istället för på andra platser?
"På Twitter är man med i alla konversationer. Det finns ett fysiskt Almedalen i Visby men också ett digitalt på Twitter. Vill du hänga med i konversationen så finns den på Twitter.”

Ser ni att nya grupper upptäcker Twitter?
”Det är inte åldern som är i fokus utan din mentala ålder och dina intressen. Människor som är intresserade av fakta går till Twitter, om det så gäller politik, teknik, underhållning eller sport. Man kan säga att huvudmålgruppen är 20-40-åringar eller de som vill vara 20-40 år.”

”Vi försöker få fram att Twitter inte bara är en politisk plattform, utan även starkt inom bland annat underhållning och teknik. Instagram har du av en tydlig anledning. Likadant är det med Twitter. Är du intresserad av information så får du det på Twitter.”

Har ni sett någon skillnad efter att Twitter gick från 140 till 280 tecken?
”Vi har inte fått några tydliga rapporter kring det och inte hunnit bearbeta. Vissa älskar det, andra gillar inte förändringar. Annonsörerna har reagerat positivt. Med 140 tecken fick du komprimera. Nu har du fler tecken för att kommunicera lite längre.”

Sociala medier kritiseras på flera fronter, bland annat för utvecklingen av filterbubblor och för näthat. Hur ser Twitter på det?
”Jag kan inte säga mer än att det är en känslig och viktig fråga som bearbetas ordentligt och att Twitter kommer med nya lösningar”, säger Faje Gani och tillägger att det är en fråga som hanteras av Twitter i USA.

Läs även: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera