De amerikanska techjättarna har ett starkt år bakom sig. Under tredje kvartalet gjorde de så kallade FANG-bolagen, alltså Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet) en sammanlagd vinst på nästan 100 miljarder kronor och visade inga tecken på att bromsa in den snabba tillväxten.
Läs mer: Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla?
Men för Twitter, som en gång i tiden sågs som en stark utmanare till Facebook, har det inte gått lika bra. Globalt har bolaget brottats med svag användartillväxt jämfört med konkurrenterna och i oktober medgav även bolaget att man överskattat antalet användare för sin tjänst sedan slutet av 2014.
I tredje kvartalet sjönk även omsättningen - från 590 miljoner dollar till 616 miljoner dollar - i bjärt kontrast mot exempelvis Facebook och Googles branta tillväxt.
Läs mer: Twitter har överskattat användarsiffrorna i flera år
Men i Norden ser det ljust ut, enligt Faje Gani som är Nordenchef för Twitter, genom sin roll på Sellbranch som är Twitters exklusiva säljpartner här.
”Det är en positiv trend för Twitter i Norden. På ett år har det hänt otroligt mycket på plattformen. Man har satsat på video och ökat teckenmängden. Utseendet och känslan har förändrats under 2017. Det har lett till att allt går uppåt”, säger han till Di Digital.
Till stöd kan han luta sig mot siffror från rapporten Svenskarna och internet 2017 som visar att Twitter-användandet ökar i Sverige igen, efter att ha minskat 2016.
25 procent av svenskarna använder nu Twitter, jämfört med 18 procent 2016, enligt rapporten. Ökningen sker dock hos de som använder Twitter mer sällan än en gång i månaden.
Affärsmässigt lämnar 2017 inget övrigt att önska för Twitter i Norden enligt Faje Gani, även om han inte kan nämna några siffror:
”Videoannonseringen har ökat rätt ordentligt. Där matchar vi väldigt bra med övriga sociala plattformar.”
”Vi har haft en rejäl tillväxt i antalet annonsörer och i pengar. Vi har fått in väldigt många så kallade local multi-nationals, alltså nordiska bolag som även verkar utomlands.”
Hur blir 2018?
”Vi har haft en otrolig tillväxt från 2016 till 2017 och vi kikar på nya aktiviteter, även fysiska inom underhållningsbranschen. Flera stora event hålls under 2018, såsom OS, VM, Melodifestivalen och Almedalen. Det är ett sjukt viktigt år och redan nu ser det ljust ut inför det. Vi kommer att synas och höras mycket.”
Varför ska man följa event på Twitter istället för på andra platser?
"På Twitter är man med i alla konversationer. Det finns ett fysiskt Almedalen i Visby men också ett digitalt på Twitter. Vill du hänga med i konversationen så finns den på Twitter.”
Ser ni att nya grupper upptäcker Twitter?
”Det är inte åldern som är i fokus utan din mentala ålder och dina intressen. Människor som är intresserade av fakta går till Twitter, om det så gäller politik, teknik, underhållning eller sport. Man kan säga att huvudmålgruppen är 20-40-åringar eller de som vill vara 20-40 år.”
”Vi försöker få fram att Twitter inte bara är en politisk plattform, utan även starkt inom bland annat underhållning och teknik. Instagram har du av en tydlig anledning. Likadant är det med Twitter. Är du intresserad av information så får du det på Twitter.”
Har ni sett någon skillnad efter att Twitter gick från 140 till 280 tecken?
”Vi har inte fått några tydliga rapporter kring det och inte hunnit bearbeta. Vissa älskar det, andra gillar inte förändringar. Annonsörerna har reagerat positivt. Med 140 tecken fick du komprimera. Nu har du fler tecken för att kommunicera lite längre.”
Sociala medier kritiseras på flera fronter, bland annat för utvecklingen av filterbubblor och för näthat. Hur ser Twitter på det?
”Jag kan inte säga mer än att det är en känslig och viktig fråga som bearbetas ordentligt och att Twitter kommer med nya lösningar”, säger Faje Gani och tillägger att det är en fråga som hanteras av Twitter i USA.
Läs även: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare