Hoppa till innehållet

Tysanders klocka inte unik – Daniel Wellington överklagar domen

Daniel Wellington stämde Ur & Penn på grund av plagiat. Men Patent- och marknadsdomstolen dömde mot succébolaget och kom fram till att klockan det gällde inte var tillräckligt unik. Nu överklagas domen.

Filip Tysander, grundare av Daniel Wellington.
Filip Tysander, grundare av Daniel Wellington.

I april skickade Daniel Wellington in en stämningsansökan där bolaget krävde att domstolen skulle tvinga klockkedjan Ur & Penn att sluta sälja en modell som till synes har mycket gemensamt med Daniel Wellingtons modell. 

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent 

Succébolaget ställde dessutom flera tuffa krav. Bland annat att alla Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut i annonser i sociala medier.

Det gick inte Patent- och marknadsdomstolen med på. I stället menade man att Daniel Wellingtons klocka inte var tillräckligt originell för att skyddas av upphovsrätten. Modellen saknade tillräcklig verkshöjd. 

Nu överklagar Daniel Wellington domen till Patent- och marknadsöverdomstolen. Man ställer samma tuffa krav där Ur & Penn varken får marknadsföra, lagra eller sälja klockan, som heter William Gregor. 

Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik 

Man kräver också även den här gången att Ur & Penn ska marknadsföra domen, om de skulle förlora, i sociala medier genom sponsrade inlägg på Instagram och Facebook. Dessutom ska Ur & Penn stå för Daniel Wellingtons rättegångskostnader på 850 000 kronor enligt överklagandet.

Men Daniel Wellingtons ombud har inte kommit in med någon ytterligare motivering till varför överdomstolen ska ta upp frågan igen. I stället hänvisar man till att tjänsteresor, hög arbetsbelastning och helgdagar gör att man måste få mer tid på sig för det. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera