Hoppa till innehållet

Tysk flytt-portal utmanar i Sverige

Den digitala flyttfirman Movinga rullar in i Sverige och utmanar Offerta och Reco. Bolaget är stort, lönsamt och redan etablerat i Tyskland och Frankrike.

Finn Age Hänsel, vd och medgrundare på Movinga.
Finn Age Hänsel, vd och medgrundare på Movinga.Foto: Pressbild

Tyska startupbolaget Movinga, som kopplar samman flyttföretag och kunder, tar kivet in i Sverige. Bolaget grundades 2015 och beskriver sig själva som marknadsledande i Tyskland och Frankrike.

”Movinga kom in i Sverige genom att köpa delar av konkursboet för konkurrenten Move24, som redan var etablerade här. Vi ser Sverige som en hub för en framtida nordisk expansion”, säger Jakob Mård, som är ansvarig för bolagets partneravtal Sverige.

I och med lanseringen utmanar Movinga breda jämförelsetjänster som Offerta och Reco, samt nischade aktörer som Flyttfirma24.se, Flyttfirma.nu och Dinflytt.se.

Läs mer: Kinnevik säljer Offerta för 100 miljoner 

Movinga har huvudkontor i Berlin, där omkring 220 medarbetare jobbar med tjänsten. Den går ut på att ta in offerter från olika flyttfirmor och analysera dem utifrån pris, kvalitet och service. Kunderna erbjuds sedan den firma som passar dem bäst, enligt bolaget.

”Skillnaden mellan oss och Offerta är att vi erbjuder färdiga uppdrag till flyttföretagen vi samarbetar med. Vi sätter standarder som våra flyttpartners måste leva upp till för att säkerställa att flyttarna håller hög kvalitet," säger Jakob Mård.

Läs mer: Truecaller-trio investerar offertbolaget Proposales

Verksamheten i Sverige är redan lönsam. I fjol uppger sig bolaget ha haft en omsättning på drygt 200 miljoner kronor (20 miljoner euro). Det kan jämföras med Offerta som samma år omsatte 71 Mkr och hade ett resultat på 14 Mkr.

Bland Movingas investerare kan nämnas Santo Venture Capital, Rocket Internet och Earlybird Venture Capital. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera