På tisdagen stod det klart att den tyska försäkringsjätten Allianz blir ny delägare i mikroförsäkraren Bima i samband med att bolaget stängt en ny finansieringsrunda.
Totalt tar Bima in 30 miljoner dollar, motsvarande 250 miljoner kronor, medan Allianz investering i Bima uppgår till drygt 800 miljoner kronor inklusive aktier bolaget köper av Bimas befintliga ägare.
”Att få in en ägare som Allianz betyder mycket för oss. Vårt mål har varit att få in en ny partner och ägare som kan försäkring och bidrar med mer än kapital. Allianz är i min mening den perfekta investeraren och partnern”, säger Gustaf Agartson, vd för Bima, till Di Digital.
Läs mer: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen
Bima säljer försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Företag drar mikrobetalningar från kundens kontantkort på mobilen varje dag och notan landar vanligtvis på några kronor i månaden. I dagsläget finns Bima i 14 länder i Afrika, Asien och Latinamerika.
”Tittar man på de marknader där Allianz och Bima finns i dag så överlappar det väldigt bra. Allianz har ett starkt fokus på utvecklingsländer och satsar samtidigt på ny teknik och digitalisering, vilket de har visat med sin investeringsarm Allianz X”, säger Gustaf Agartson.
Även om Gustaf Agartson är noggrann med att poängtera att Bima är ett självständigt bolag så ser han goda möjligheter att ha ett tätt samarbete med Allianz i de länder där bägge bolagen är etablerade.
Investmentbolaget Kinnevik är fortfarande Bimas största aktieägare efter affären följt av Allianz. Dessutom har man även mobiloperatörspartnerna Millicom, Digicel och Axiata i ägarlistan.
Bima värderas till omkring 285 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, i affären.
Vad händer de kommande åren?
”Vi finns nu i 14 länder och vill fortsätta växa på befintliga marknader, men även expandera till nya länder. Sen kommer vi fortsätta investera i vår produktportfölj. Bima började med liv- och sjukförsäkringsprodukter men de senaste åren har vi även investerat i andra hälsotjänster”, säger Gustaf Agartson.
”Vi erbjuder nu våra kunder i flera länder obegränsad tillgång till läkare över telefon eller via video. Om kunden vill komma i kontakt med en läkare använder vi teknologin för att lösa det problemet vilket är enklare för kunden jämfört med att behöva åka till sjukhus”, fortsätter han.
Bimas populäraste produkt är enligt Gustaf Agartson en försäkringsprodukt som ger dig en kontantutbetalning om du spenderar tid på sjukhus.
Hur har det gått för er i år?
”Vi har fortsatt att växa och fokuserat mycket på produkterbjudandet, men även förberett för expansion till nya länder. Vi har även tecknat flera stora avtal som kommer möjliggöra tillväxt nästa år”, säger Gustaf Agartson.