Hoppa till innehållet

Svenska mikroförsäkraren om nya ägaren: "Den perfekta investeraren"

Den tyska försäkringsjätten Allianz investerar i Bima som nu värderas till drygt 2 miljarder kronor. 

Gustaf Agartson, vd för Bima.
Gustaf Agartson, vd för Bima.Foto: Joey Abrait

På tisdagen stod det klart att den tyska försäkringsjätten Allianz blir ny delägare i mikroförsäkraren Bima i samband med att bolaget stängt en ny finansieringsrunda. 

Totalt tar Bima in 30 miljoner dollar, motsvarande 250 miljoner kronor, medan Allianz  investering i Bima uppgår till drygt 800 miljoner kronor inklusive aktier bolaget köper av Bimas befintliga ägare. 

”Att få in en ägare som Allianz betyder mycket för oss. Vårt mål har varit att få in en ny partner och ägare som kan försäkring och bidrar med mer än kapital. Allianz är i min mening den perfekta investeraren och partnern”, säger Gustaf Agartson, vd för Bima, till Di Digital. 

Läs mer: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen 

Bima säljer försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Företag drar mikrobetalningar från kundens kontantkort på mobilen varje dag och notan landar vanligtvis på några kronor i månaden. I dagsläget finns Bima i 14 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. 

”Tittar man på de marknader där Allianz och Bima finns i dag så överlappar det väldigt bra. Allianz har ett starkt fokus på utvecklingsländer och satsar samtidigt på ny teknik och digitalisering, vilket de har visat med sin investeringsarm Allianz X”, säger Gustaf Agartson. 

Även om Gustaf Agartson är noggrann med att poängtera att Bima är ett självständigt bolag så ser han goda möjligheter att ha ett tätt samarbete med Allianz i de länder där bägge bolagen är etablerade. 

Investmentbolaget Kinnevik är fortfarande Bimas största aktieägare efter affären följt av Allianz. Dessutom har man även mobiloperatörspartnerna Millicom, Digicel och Axiata i ägarlistan. 

Bima värderas till omkring 285 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, i affären. 

Vad händer de kommande åren?

”Vi finns nu i 14 länder och vill fortsätta växa på befintliga marknader, men även expandera till nya länder. Sen kommer vi fortsätta investera i vår produktportfölj. Bima började med liv- och sjukförsäkringsprodukter men de senaste åren har vi även investerat i andra hälsotjänster”, säger Gustaf Agartson. 

”Vi erbjuder nu våra kunder i flera länder obegränsad tillgång till läkare över telefon eller via video. Om kunden vill komma i kontakt med en läkare använder vi teknologin för att lösa det problemet vilket är enklare för kunden jämfört med att behöva åka till sjukhus”, fortsätter han. 

Bimas populäraste produkt är enligt Gustaf Agartson en försäkringsprodukt som ger dig en kontantutbetalning om du spenderar tid på sjukhus. 

Hur har det gått för er i år?

”Vi har fortsatt att växa och fokuserat mycket på produkterbjudandet, men även förberett för expansion till nya länder. Vi har även tecknat flera stora avtal som kommer möjliggöra tillväxt nästa år”, säger Gustaf Agartson. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera