Annons

Tyska jätten går som tåget på börsen – växer i Sverige

Kristian Hald är vd för Hellofresh i Norden.
Kristian Hald är vd för Hellofresh i Norden. Foto: Joey Abrait (Di) och
Det tyska matkassebolaget Hellofresh har gått som tåget på börsen under coronapandemin och värderas till 68 miljarder kronor. För ett år sedan tog företaget klivet in i Sverige och har nu 150 anställda i den gamla Findusfabriken i Bjuv. ”Vi är redan på god väg att bli störst på marknaden”, säger Kristian Hald, vd i Norden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under coronapandemin har handeln av livsmedel på nätet fått en rejäl skjuts. Bara i juli växte marknaden med 200 procent, enligt en rapport från Postnord, jämfört med samma månad 2019.

En av aktörerna på marknaden är det tyska bolaget Hellofresh, som etablerade sig i Sverige för nästan exakt ett år sedan.

”Vi är väldigt nöjda med vårt första år i Sverige. Vi har överträffat våra mål och fått ett bra mottagande”, säger Kristian Hald, vd för Hellofresh i Norden.

Läs mer: Tyska jätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood

Hellofresh grundades 2011 av bland andra svenska Jessica Schultz, i dag partner på riskkapitalbolaget Northzone, och har tidigare haft Kinnevik och Rocket Internet som ägare. 

Jessica Schultz sålde sina aktier i företaget för en okänd summa redan tre år före det noterades på Frankfurtbörsen 2017. Det kanske hon ångrar i dag.

Sedan årsskiftet har aktien nämligen lyft med 110 procent, drivet av en ökad efterfrågan och omvänd vinstvarning under coronapandemin, och börsvärdet uppgår nu till hela 68 miljarder kronor.

”Vi var inne i en väldigt bra trend redan före coronapandemin. Den senaste tiden har både varit utmanande och oerhört inspirerande för vår organisation. Efterfrågan har skjutit i höjden och vi har till exempel fått arbeta hårt med att säkerställa försörjningen från alla våra leverantörer. Det har vi lyckats med”, säger Kristian Hald.

Läs mer: Jessica Schultz om att lämna Hellofresh: ”Mitt livs bästa beslut” 

Största ägare i Hellofresh är i dag de internationella fondjättarna Baillie Gifford och Vanguard, med cirka 10 procent av aktierna vardera.

Under det första halvåret 2020 omsatte bolaget drygt 17 miljarder kronor, och noterade en vinst på runt 2 miljarder kronor. Hellofresh är etablerade på 14 marknader och hanterade knappt 33 miljoner beställningar under perioden. Som ett lönsamt bolag sticker Hellofresh ut inom nätmatsindustrin.

Är ni redan lönsamma i Sverige?

”Jag kan inte kommentera det. Men vi investerar så klart fortfarande mycket i Sverige för att växa, vilket påverkar resultatet”, säger Kristian Hald.

Hellofresh erbjuder färdiga matkassar som bygger på recept som bolaget utformat. Den stora lokala konkurrenten är därmed Linas Matkasse, som lanserade framgångsrikt redan 2008 men under de senaste åren tyngts ned av stora förluster. Ett par andra aktörer inom segmentet är Gastrofy och Simple Feast.

”Det stämmer att Sverige är en av de marknader där matkassar har funnits allra längst. Därför hade vi en lite annorlunda plan när vi lanserade här än i andra länder. I stället för att behöva utbilda kunderna vad själva konceptet består av – lyfte vi fram andra konkurrensfördelar som våra snabba leveranser och konkurrenskraftiga priser”, säger Kristian Hald.

Är ni störst på er marknad i Sverige redan nu?

”Vårt mål är att bli ledande och dominera marknaden om en inte alltför avlägsen framtid. Jag kan inte säga exakt var vi befinner oss nu, men jag kan konstatera att vi är på god väg att nå vårt mål”, säger Kristian Hald.

Han vill heller inte uppge vilken omsättning eller hur många kunder som Hellofresh har i Sverige, med anledning av att de är ett noterat bolag.

Men i Sverige har trenden generellt gått mot att kunderna föredrar att själva välja sina livsmedel genom så kallat lösplock – från leverantörer som Mathem, Mat.se och Matsmart – i stället för att köpa färdiga matkassar. 

Enligt en rapport från 2018 gjord av organisationen Svensk Digital Handel stod matkassarna bara för 30 procent av omsättningen på den totala marknaden, medan lösplocket tagit en betydande andel om 70 procent.

”Just därför har vi gett kunderna mer valfrihet i Sverige. Hellofresh har som mål att vara den mest flexibla matkassen på marknaden. Vi har ett stort utbud av olika recept som kunderna även kan ändra med kort varsel”, säger Kristian Hald.

Hellofresh har sitt nordiska huvudkontor i Köpenhamn där 30 personer arbetar. I Sverige har företaget runt 150 anställda i skånska Bjuv, där företaget tog över delar av den sedan 2017 nedlagda Findusfabriken. På orten packas och administreras matkassarna för att sedan levereras till kunder runt om i landet.

”Vår plan är att expandera lagret och fortsätta anställa till bägge delar av verksamheten”, säger Kristian Hald.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer