Annons

Tyska konkurrenten: Vi tackade nej till att gå ihop med Voi i somras

Tiers medgrundare och vd Lawrence Leuschner.
Tiers medgrundare och vd Lawrence Leuschner. Foto: Josefine Stenersen.
På drygt ett år har Lawrence Leuschners tyska elscooterbolag Tier genomfört över 15 miljoner resor i Europa. Hittills har han däremot nobbat flera inviter från svenska Voi om en fusion. ”Det var inte rätt tajming”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) Marknaden för elscootrar går fortfarande på högvarv. En av aktörerna som vill fånga kundernas uppmärksamhet och vinna marknadsandelar är tyska Tier.

En av Tiers grundare, tillika vd, är Lawrence Leuschner. Tidigare drev han Rebuy som är Tysklands största marknadsplatser för begagnad elektronik. 

”Rebuy har gett över 100 miljoner produkter ett nytt liv. Vi köpte till exempel in mobiltelefoner och datorer, reparerade och putsade till dem, innan vi sålde dem vidare. Som entreprenör vill jag slåss mot klimatförändringarna. Då måste vi utnyttja våra resurser bättre”, säger han till Di Digital.

2017 valde han dock att lämna e-handelsbolaget för att i stället resa jorden runt. Då upptäckte han elscootrarna i Kalifornien, på den amerikanska västkusten, och bestämde sig för att föra över konceptet till Europa.

Det Berlin-baserade bolaget rullade ut sina första fordon i oktober 2018, ett par månader efter svenska Voi.

”Vi var 20 personer då, men i dag är vi 350 anställda”, säger Lawrence Leuschner.

Den stora skillnaden mellan Tier och många andra aktörer på marknaden är att det tyska bolaget varken använder sig av så kallade ”gig-arbetare” eller frilansare för att ladda och placera ut scootrarna.

I stället har Tier egna anställda, eller personal hos underleverantörer, som har hand om driften av fordonen.

”Om du vill driva ett hållbart bolag inom transportsektorn måste du ta kontroll över dina egna fordon. Vi gör dagliga kontroller och reparationer av scootrarna för att öka livslängden. Jag tror dessutom att 'gig-arbetare' kommer att förbjudas i hela Europa under de kommande åren på grund av de dåliga förhållandena”, säger han.

Att få scootrarna att hålla längre är kritiskt för alla aktörer på marknaden, både för att minska sitt klimatavtryck och för att själva affären ska gå runt. 

Det var inte rätt tajming. Men jag gillar Voi.

Di Digital har tidigare kunnat avslöja att både Tier och Vois scootrar tidigare haft en livslängd på ungefär fem veckor, ungefär hälften så lång tid som skulle krävas för att över huvud taget tjäna in fordonets inköpspris.

Läs mer: Går sönder efter fem veckor – bolagen går back på varje elscooter 

Lawrence Leuschner bekräftar att den första generationens scootrar inom industrin höll i ungefär en månad. Men bolagen har sedan dess uppgraderat sina modeller, vilket ska borga för en betydligt bättre hållbarhet. 

”I dag är livslängden på Tiers scootrar mellan 18 och 24 månader. Det beror till stor del på att vi har egna lokaler för reparationer i samtliga 45 städer som vi är verksamma i”, säger han.

Lawrence Leuschner lyfter också fram det faktum att bolaget senaste modell har utbytbara batterier, som kan ersättas av deras anställda direkt ute på gatan. De 20 000 äldre fordon som finns i Tiers flotta ska nu bytas ut och i stället säljas till konsumenter på andrahandsmarknaden.

Blir det svårare för er att nå lönsamhet i framtiden med tanke på att ni bara har egen personal?

”Nej, utan jag är övertygad om att alla kommer att gå över till vår modell – som faktiskt är mer kostnadseffektiv. En scooter kostar typiskt 400 euro att producera. Om de håller i ett år, som våra gör, behöver du till exempel bara investera 4 miljoner euro för 10 000 stycken scootrar”, säger han.

Läs mer: Snön hotar elsparkcyklarna: ”Vid minus fem blir gummit som hockeypuckar” 

Bird och Lime, de amerikanska bolag som lade grunden för branschen, har var för sig tagit in en bra bit över 5 miljarder kronor i riskkapital. Även svenska Voi har fyllt på kassan rejält med totalt 1,3 miljarder kronor.

Abu Dhabi bör inte sättas i samma fack som andra delar av regionen.

I jämförelse har Tier tagit in knappt 900 miljoner kronor från sina ägare, där svenska Northzone ingår. Pengarna ska gå till vidare marknadsexpansion, utveckling av teknik och hårdvara samt nyanställningar.

”De ska räcka i minst ett år. I de flesta städer är vi dessutom redan lönsamma”, säger Lawrence Leuschner.

Läs mer: Tyska elscooterbolaget tar in 600 miljoner kronor  

En av bolagets huvudsakliga investerare är Mubadala Capital, en förmögenhetsfond för kungafamiljen i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Deras rikedomar kommer främst från olja – och landet kritiseras ofta för att kränka mänskliga rättigheter.

”Abu Dhabi bör inte sättas i samma fack som andra delar av regionen, där mänskliga rättigheter inte respekteras. Och de inser själva att oljeindustrin inte är framtiden för världen. Därför är de så spända på att investera i företag som ställer om transportsystemet i en mer hållbar riktning”, säger han. 

I antal resor ligger Tier nu i princip jämsides med Voi, enligt Lawrence Leuschner, och närmar sig 15 miljoner sedan starten för ett drygt år sedan.

”Vi behövde mindre kapital än alla andra för att nå 10 miljoner resor och gjorde det på kortast tid”, säger han.

Det pågår en tydlig kamp mellan Voi och Tier om att bli det största elscooterbolag som har grundats i Europa. Enligt tidigare uppgifter från Bloomberg ska dock parterna ha undersökt ett eventuellt samgående i en fusion.

För Di Digital avslöjar Lawrence Leuschner fler detaljer om samtalen han fört med Voi.

”I början av 2019 hade vi en diskussion men hittade ingen gemensam lösning. I somras frågade de oss igen, men då tackade vi nej”‚ säger han, och fortsätter: 

”Det var inte rätt tajming. Vi har för mycket på vår agenda just nu och jag vill att vi ska bevisa oss genom den kommande vintern. Men jag gillar Voi och har en väldigt god kontakt med vd:n Fredrik Hjelm.”

Läs mer: Voi bekräftar jätterunda – utesluter inte förvärv: ”Vi ska vara lönsamma senast 2022” 

Nyligen bekräftade Voi för Di Digital att de tittar på möjligheterna att genomföra förvärv. Det är ingen vild gissning att marknaden kommer att konsolideras i närtid.

Bara i Stockholm har drygt tio olika bolag och varumärken rullat ut sina flottor.

”Har ni tio stycken? Det är fler aktörer än i någon annan stad. Om det är fler en fem spelare blir det svårt för alla att tjäna pengar. Efterhand kommer många bolag att tvingas dra sig ur”, säger en märkbart överraskad Lawrence Leuschner.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer