Hoppa till innehållet

Tyskland först ut med Klarnas nya bankkonto

Tyskland blir det första landet att ta del av Klarnas nya bankkontotjänst. Tjänsten kommer i ett första skede ske för en utvald skara Klarnakunder. 

Sebastian Siemiatkowski.
Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jack Mikrut

Kontot är kostnadsfritt och möjliggör direkta inbetalningar och banköverföringar till alla 36 länder inom Sepa, det gemensamma eurobetalningsområdet. Till kontot kommer ett Visa–kort som kan kopplas till Google Pay och Apple Pay.

På sikt kommer de tyska kunderna även kunna sätta upp sparmål och ta del av bolagets sparkontoprodukt, som lanserades i Sverige sommaren 2020. 

Kortet tillåter två fria bankomatuttag i månaden vilket inkluderar uttag i utlandet. 

Att valet föll på Tyskland är inte så svårt att förstå, enligt bolagets globala produktchef David Fock.

”Klarnas största utvecklings- och techhub ligger i Berlin så att premiärlansera i Tyskland, nära konsumenterna kändes rimligt. Dessutom är den tyska marknaden för digitala banktjänster inne i en transformation och med våra nya bankkonton kan vi vara med och driva den”, säger han i ett skriftligt uttalande till Di Digital. 

Tyskland är den största marknaden för Klarna sett till omsättning, framför Sverige. USA växer dock snabbast.

Nyhetssajten Breakit kunde tidigare i veckan rapportera att betalningsjätten planerar en nyemission på 500 miljoner dollar, motsvarande 4,2 miljarder kronor. Processen ska enligt Breakit vara klar inom fyra till sex veckor och bookbuilder för den svenska marknaden är SEB. Värderingen innan nyemissionen beräknas till 30 miljarder dollar eller 250 miljarder kronor, vilket är en väsentlig ökning jämfört med den senaste nyemissionen i höstas då bolaget värderades till 10,6 miljarder dollar. Det är en ökning med 200 procent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera