Hoppa till innehållet

Tyskland lägger ned utredning kring Amazon

Pressen mot Amazon och de andra dominerande tech-bolagen från konkurrensmyndigheter runt världen har ökat, men på onsdagen kom positiva besked från Tyskland. 

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.Foto: Patrick Semansky

Strax efter att amerikanska kongressens konkurrensutskotts utfrågning av Amazon, Google, Apple och Facebook avslutats kom beskedet om att den tyska konkurrensutredningen om Amazon läggs ned efter sju månaders arbete.

Läs mer: Techjättarna under lupp – 1200 miljarder upp i rök på en dag 

Amazon har gått med på att utöka affärsservice-avtal för att underlätta för handlare som vill nyttja marknadsplatsen för att sälja sina varor, skriver den tyska konkurrensmyndigheten.

Förbättringarna kommer inte bara gälla för Tyskland, som är Amazons näst största marknad, utan också för Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien samt för Amerika och Asien, skriver myndigheten.

"Vi har nått stora förbättringar för handlare", sammanfattar konkurrensmyndighetens direktör, Andreas Mundt.

Amazon hävdar att förändringarna, som kommer tas i bruk inom 30 dagar, kommer förtydliga rättigheter och skyldigheter för partners som står för 58 procent av de varor som säljs på handelsplatsen, Amazon Marketplace.

Utredningsinsatsen inleddes efter att tredjepartshandlare klagat på de avgifter som Amazon krävde för att låta butiker sälja varor via Marketplace. Liknande avgifter har även varit startskottet på utredningar av andra plattformsjättar som Facebook och Googles moderbolag Alphabet. 

Under tisdagens utfrågning i USA låg fokus särskilt på ifrågasättandet om bolagens agerande med annonsförsäljning utgör otillåten konkurrens mot säljare på de egna plattformarna, bland annat genom för nätjättarna gynnsamma fördelar i de egna sökfunktionerna.

Läs mer: Uppgifter: Amazon ska utredas av EU 

(Nyhetsbyrån Direkt)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera