Hoppa till innehållet

Tyskt elscooterbolag tar in 390 miljoner – fem månader efter senaste rundan

Den tyska Voi-konkurrenten Tier, ett av de största elscooterbolagen i Europa, tar in 390 miljoner kronor i kapital för vidare expansion.

Lawrence Leuschner har grundat Tier.
Lawrence Leuschner har grundat Tier.Foto: Josefine Stenersen (Di).

Det Berlin-baserade elscooterbolaget Tier uppger att de tagit in 40 miljoner dollar, motsvarande 390 miljoner kronor, i en ny kapitalrunda. Pengarna kommer bland annat från det ryska riskkapitalbolaget RTP Global.

Tier med vd:n Lawrence Leuschner i spetsen lanserade sina elscootrar i oktober 2018, några månader efter den svenska konkurrenten Voi, och finns i dag i 55 städer i 11 länder. En av marknaderna är Stockholm.

En utslagning och konsolidering på marknaden är i full gång. Det tyska bolaget Circ slukades till exempel av amerikanska Bird efter en tid präglad av ekonomiska bekymmer och neddragningar.

Men branschbedömare som Di Digital talat med pekar snarare ut Voi, Tier och Lime från USA som de tre ledande spelarna i Europa i dagsläget.

Så sent som i oktober fyllde bolaget på kassan med 60 miljoner dollar, eller 585 miljoner kronor, där den statliga förmögenhetsfonden i Abu Dhabi var huvudinvesterare.

Kapitalet ska finansiera ytterligare geografisk expansion men även eventuella uppköp på marknaden, meddelar Tier. 

När Di Digital intervjuade Lawrence Leuschner i november avslöjade han att Tier under 2019 vid minst två tillfällen fört samtal med Voi om en fusion.

Läs mer: Tyska konkurrenten: Vi tackade nej till att gå ihop med Voi i somras

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera