Annons

Uber-aktien präglas av risker: ”Kan förlora väldigt mycket pengar”

Filip Boman är förvaltare på Öhman Fonder.
Filip Boman är förvaltare på Öhman Fonder. Foto: TT och press.
Uber vill göra för transporter vad Amazon gjorde med e-handel. Men affären är långt ifrån att gå ihop. ”De måste investera för att kunna bli störst”, säger Filip Boman, förvaltare på Öhman Fonder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Uber noteras under fredagen på New York-börsen som ett växande men förlustdrivande bolag som är långt ifrån att redovisa svarta siffror.

Om taxiappjätten fortsatte att kapa kostnader i samma takt som under 2018 skulle lönsamheten vara mer än tio år bort. Att lönsamheten kanske aldrig kommer är också en risk som bolaget tar upp i sitt prospekt.

Ubers vd Dara Khosrowshahi jämför gärna sitt bolag med Amazon, som gick till börsen 1997 som ett förlusttyngt e-handelsbolag. Tanken är att Uber ska bli en plattform för allt ifrån matleveranser till frakt och elscootrar. På sikt vill Uber att bilarna ska vara självkörande.

Missnöjda förare är den största risken. Uber bör ge dem bättre arbetsvillkor.

Uber Eats, bolagets matleveranstjänst, trefaldigade nästan sin omsättning under 2018 och utgjorde i fjol 13 procent av omsättningen. Men över 80 procent av Ubers omsättning består av taxifärder som subventioneras av riskkapital för att locka kunder och ta marknadsandelar.

”De måste investera för att kunna bli störst, som Amazon har gjort i alla år. Risken är att de förlorar väldigt mycket pengar på vägen”, säger Filip Boman, chef för globala aktier på Öhman Fonder.

Han ser flera överhängande risker och menar att det är ”alldeles för tidigt” för att veta om Uber är en bra investering.

”Missnöjda förare är den största risken. Uber bör ge dem bättre arbetsvillkor och ersättning annars kommer det leda till strejker. Och eftersom förarna inte är anställda kan de lätt gå till någon annan aktör”, säger Filip Boman.

Digitalpodden: Uber gör entré på Wall Street – bör bolaget värderas till tre Ericsson? 

Lyft, Ubers främsta konkurrent, har hittills haft det svårt som noterat bolag.

Under onsdagen, efter att bolaget lämnade sin första kvartalsrapport, rasade aktiekursen med 11 procent på Nasdaq. Sedan noteringen i mars har aktien backat med över 30 procent.

Lyft värderades på torsdagen till strax under sju gånger sina årsintäkter för 2018. I Ubers fall skulle det ge ett börsvärde på 77 miljarder dollar, eller 742 miljarder kronor, vilket är mot den nedre delen av teckningsintervallet.

”Själva noteringen kan gå okej, men på de här nivåerna tror jag att kursen kommer att falla efter ett tag om de inte justerar ned priset”, säger Filip Boman.

Uber vill till skillnad från Lyft bredda sin affär och bli en plattform för alla sorters transporter.

Bolaget investerar i självkörande teknik och har bland annat utrustat Volvo-bilar med sin egen mjukvara. Men testerna med självkörande bilar i Arizona fick ett abrupt slut för ett knappt år sedan sedan en fotgängare omkommit i en olycka.

”Utvecklingen i dag visar att den självkörande tekniken kommer att ta mycket längre tid än man har trott. Zenuity, en svensk aktör, säger att det kan ta tio år tills vi verkligen har självkörande bilar på riktigt. Den som ligger absolut längst fram är i dag Waymo, inom Alphabet. Då kanske man borde investera i dem istället”, säger Filip Boman.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer