Annons

Uber ändrar sin affärsmodell – behöver tjäna pengar

Uber ändrar sin affärsmodell för att börja tjäna pengar.
Uber ändrar sin affärsmodell för att börja tjäna pengar.
För att öka antalet användare har Uber länge erbjudit gratisresor och lägre priser än konkurrenterna. Nu ändrar världens största startup sin affärsmodell för att tjäna pengar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Priskriget mellan Uber och dess konkurrenter har gjort att kunderna har kunnat åka billigare taxi än någonsin tidigare. Bolagen har bekostat det genom att ta in miljarder i externt kapital. Ett av taxibolagen är Uber som räknas som världens största startup med 8,8 miljarder dollar i intaget riskkapital. 

Men gratisresorna har ätit upp mycket av kapitalet och bolaget förändrar nu sin affärsmodell för att börja kunna tjäna pengar på sina kunder istället. 

Läs även: Ubers resultat: 25 miljarder back 

I en intervju med Bloomberg visade Uber upp sitt nya prissättningssystem som taxibolaget har testat i ett par månader. Det nya systemet kallas ”ruttbaserad prissättning” och den sätter ett pris som är baserat på vad systemet förutser att kunden är villig att betala.

Det är en förändring från det tidigare systemet när Uber beräknade priser genom att använda en kombination av körsträcka, tid och multiplikation baserat på geografisk efterfrågan.

Ubers produktchef Daniel Graf säger till nyhetsbyrån att företaget tillämpar maskininlärningsteknik för att uppskatta hur mycket kunderna är villiga att betala för en resa vid en given tidpunkt. Till exempel kan någon som reser från ett välbärgat område till en annat bli ombedd att betala mer än en annan person som åker till en fattigare del av staden, även om efterfrågan, trafiken och avståndet är desamma.

Läs även: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber 

Samtidigt har prishöjningen inte påverkat hur mycket förarna får betalt. Det enkla svarat är att Uber behöver mer pengar för att gå runt. Tidigare siffror visar att Uber har betalat närmare 1,5 dollar för varje dollar bolaget tjänar, vilket är anledningen till den nya affärsmodellen.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer