Hoppa till innehållet

”Uber är skattesmitare”

Kritiken haglade när Uber mötte branschorganisationen Svenska Taxiförbundet på ett seminarium i riksdagen. ”Vi låter ett stort, internationellt företag smita från sin skatteplikt. Det är en akut fråga”, sa Claudio Skubla, tillförordnad direktör för Svenska Taxiförbundet.

Taxibolaget Ubers verksamhet i Sverige bygger på välplanerat och välorganiserat skattefusk. Det hävdade Claudio Skubla, tf förbundsdirektör för branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, under ett seminarium i riksdagen på tisdagen.

Seminariet, på temat delningsekonomin, anordnades av Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för M och vice ordförande i trafikutskottet. Claudio Skublas motpart i diskussionen var Lars Dyrhagen, head of public policy för Uber i Sverige och Skandinavien.

Deltog i debatten gjorde även Anna Felländer, digitaliserings- och framtidsekonom på Swedbank, Mårten Blix, doktor i nationalekonomi samt entreprenörerna Magnus Engervall och Erik Wallin, grundare av Flexidrive respektive Baghitch.

Replikskiftena mellan Uber och Svenska Taxiförbundet kom att dominera diskussionen:

”Det här är inte en trafikfråga, det är en skattefråga. Hela Ubers koncept bygger på skattesmitning”, sa Claudio Skubla.

Det här är inte en trafikfråga, det är en skattefråga. Hela Ubers koncept bygger på skattesmitning.

Hans kritik syftade på Ubers bolagskonstruktion i Sverige. Intäkter från förare som använder bolagets plattform slussas direkt till Ubers europeiska moderbolag, registrerat i Nederländerna.

80 procent av pengarna betalas sen tillbaka till föraren, som arbetar som egenföretagare och alltså förväntas sköta sin redovisning på egen hand. Ubers avgift på 20 procent stannar i Nederländerna.

Upplägget innebär att Uber inte behöver betala bolagsskatt i Sverige. Det försvårar dessutom för de svenska myndigheterna, som inte har någon möjlighet att begära ut handlingar från Uber för att kontrollera att förarna redovisar rätt intäkter, hävdar Claudio Skubla.

Det till skillnad från hos svenska taxiföretag, som hanterar transaktionerna i svenska bolag och därmed står inom räckhåll för myndigheternas kontroller, enligt Claudio Skubla.

Claudio Skubla, tf förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet. Foto: Svenska Taxiförbundet

En granskning av Sveriges Radio visade nyligen att tre av tio UberPOP-förare inte säger sig betala någon skatt alls.

”Vi har inga problem med nya konkurrenter eller teknisk utveckling. Det vi vänder oss emot är att stora, internationella företag tillåts spela enligt helt andra regler än de lokala aktörerna i Sverige”, fortsatte Claudio Skubla.

Ubers Lars Dyrhagen bemötte kritiken genom att framhålla förarnas eget ansvar.

”Uber är en teknikplattform. Vi matchar de som kan erbjuda transport med de som behöver förflytta sig från en plats till en annan. Men vi kan inte betala någon annans skatt åt dem. Driver du ett eget företag måste du själv bestämma hur du vill göra”, sade han, med syftning på att Ubers förare inte är anställda utan arbetar som egenföretagare.

Han betonade dock att Uber inte har för avsikt att smita från sina plikter:

”I vissa länder har vi tagit fram avtal med politikerna för att säkra att redovisningen sker korrekt och att det blir lättare för förarna att skicka in sin redovisning. Om vi använder tekniken på rätt sätt så kan vi lösa de här frågorna”, sa Lars Dyrhagen.

”Det är vårt jobb att se till att det här fungerar. Om vi som plattform inte lyckas göra det som samhället kräver så ska politikerna givetvis stänga ned oss”, fortsatte han.

Uber klev in på den svenska marknaden under vintern 2013. Idag hanterar bolaget ”tiotusentals körningar varje vecka” och har ”flera tusen förare” som använder plattformen i Sverige, enligt Lars Dyrhagen. Majoriteten av dem är licensierade taxiförare som använder tjänsten Uber Black, alltså ”vanliga” Uber-bilar.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera