Hoppa till innehållet

Ubers förarkontroller är en bluff

Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.

Foto: Jesper Frisk

Det var i höstas som taxibolaget Uber lanserade tjänsten tjänsten UberPOP i Sverige. Idén är att låta privatbilister plocka upp och ta betalt av medföljande passagerare.

Tjänsten är minst sagt kontroversiell. Domstolar i flera europeiska länder, likaså Transportstyrelsen i Sverige, har redan dömt ut den som olaglig. Nyligen avslöjade Sveriges Radio Ekot att tre av tio UberPOP-förare inte betalar skatt.

Dessutom har ett uppmärksammat våldtäktsfall i Indien väckt frågor om hur väl bolaget kontrollerar sina förare.

I sin marknadsföring, där ordet “trygghet” är ett nyckelord, lyfter svenska Uber fram de krav som ställs på nya förare. “Förare måste kvalificera sig för att kunna erbjuda UberPOP. De intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister”, skriver bolaget. Samma sak upprepades i en intervju med SvD från i höstas, med Ubers dåvarande Sverigechef Robin Reznik.

UberPOP-förare "intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister", skriver Uber på sin webbplats.

Men påståendena stämmer inte, visar Di Digitals granskning. I själva verket ställer bolaget knappt några krav alls på sina förare, så länge de äger en bil och har ett körkort.

När vi själva anmäler oss till tjänsten blir vi godkända nästan helt utan kontroller.

Efter en intressanmälan blir vi först inbjudna att träffa Uber på ett “informationsmöte”. Vi ombeds vidare beställa ett utdrag ur belastningsregistret och skicka det till bolaget. 

När vi inte svarar på mejlen förändras budskapet. “Vi har gjort en preliminär kontroll av din bakgrund och den ser bra ut. Det betyder att du kan börja tjäna pengar med UberPOP redan imorgon!” skriver bolaget.


Di Digital blev godkända som UberPOP-förare – trots att vi inte uppfyller några av de krav som bolaget säger sig ställa på sina chaufförer. Foto: Jesper Frisk

Om vi lovar att skicka in ett belastningsutdrag inom 14 dagar, heter det nu, så kan tjänsten aktiveras direkt, i väntan på att dokumentet når fram.

Efter att vi beställt ett utdrag från polisen, men inte skickat det till Uber, dröjer det mindre än 48 timmar innan vi är godkända som förare. Vi får inloggningsuppgifter till Uber Partner-appen och är klara att ta emot körningar.

Vi har då varken pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Vi har dessutom anmält oss med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

Uber har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Alex Czarnecki, bolagets etableringschef för norden, skickar istället kommentarer via mejl:

“För att göra vår registreringsprocess mer effektiv prövas ansökningarna mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar. Förare som blir godkända genom detta test måste dock fortfarande skicka in ett officiellt utdrag ur belastningsregistret inom 14 dagar. Om detta inte sker blir föraren i fråga avstängd från plattformen”, skriver han. Exakt vilken databas han avser är oklart.

Vi blir godkända utan att ha pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Dessutom med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

“Vi undersöker just nu hur denna ansökan har kunnat bli godkänd, och har redan vidtagit åtgärder för att förhindra liknande situationer i framtiden”, fortsätter Alex Czarnecki.

Svenska Uber står utan Sverigechef sedan i våras, då Robin Reznik lämnade bolaget. I samma veva flyttade marknadschefen Barbara Canales till New York för en ny roll som marknadsansvarig på Uber i USA.


Världens högst värderade startupbolag

  • Uber är en samåkningstjänst som utmanar den traditionella taxinäringen. Bolagets produkt är den tekniska plattformen som kopplar ihop förare med passagerare. Chaufförerna är alla egenföretagare.
  • Uber finns idag i 57 länder. Den svenska verksamheten drog igång vintern 2013 med start i Stockholm men har sedan dess expanderat även till Göteborg.
  • Efter en rad investeringar från bland andra Benchmark Capital och Google Ventures värderas Uber idag till närmare 40 miljarder dollar. Bolaget kallas ofta för världens högst värderade startupbolag.

Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera