Hoppa till innehållet

Uber byter Sverigechef för andra gången på ett år

Alok Alström har haft rollen som Ubers Sverigechef i mindre än 11 månader när han nu väljer att lämna bolaget. Hans efterträdare blir Uber-veteranen Martin Hedevåg.

Alok Alström lämnar tjänsten som Sverigechef på Uber.
Alok Alström lämnar tjänsten som Sverigechef på Uber.Foto: Jonas Eng.

I november i fjol kunde Di Digital rapportera att Alok Alström, tidigare affärsutvecklingschef på Bisnode, tillsattes som ny Sverigechef på Uber. Den tjänsten hade då varit obemannad i över ett halvår, sedan Robin Reznik lämnade företaget.

Nu uppger Alok Ahlström att han lämnar även sin tjänst som Sverigechef, efter att ha suttit på den positionen i mindre än ett år, vilket Breakit var först att rapportera om.

Anledningen till att han lämnar Uber ska enligt honom själv ha att göra med att Sveriges regelverk inte tillåter nya lösningar som Uberpop. I ett mejl uppger han att är stolt över de framsteg bolaget har gjort men att utrymmet för att göra förändringar krymte. 

”Samtidigt har det varit frustrerande att stångas med ett ”fördigitalt” regelverk som begränsar många av de samhällsvinster som tekniken idag möjliggör. Och jag vill vara med och driva förändring men i och med nedläggningen av uberPOP så kände jag att utrymmet för det minskade. Jag bestämde mig då för att lämna Uber”, säger Alok Alström i ett skriftligt meddelande.

Läs även: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Enligt Breakit tar Martin Hedevåg över rollen som Sverigechef. Han var tidigare med och lanserade Uber i Sverige och har de senaste åren arbetat med Ubers globala strategier på företagets internationella huvudkontor i Amsterdam.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera