Hoppa till innehållet

Uber går samman med ännu en konkurrent – nu i Ryssland

Uber och ryska konkurrenten Yandex upprättar samriskbolag i Ryssland värt  31 miljarder kronor.

Uber startar samriskbolag med konkurrenten Yandex i Ryssland.
Uber startar samriskbolag med konkurrenten Yandex i Ryssland.Foto: Uber.

Amerikanska taxiappjätten Uber och ryska internetbolaget Yandex kommer att skapa ett samriskföretag värt 3,72 miljarder dollar, motsvarande 31 miljarder kronor.

Det nya joint venture-företaget ska verka i Ryssland och kommer att inkludera Ubers ryska verksamhet och UberEats. I enheter kommer också Ubers matleveranstjänst att ingå, medan Yandex bidrar med sin samåkningstjänst, Yandex.Taxi, som man byggt upp i flera år. Det skriver Wall Street Journal.

Det nya företaget ska genomföra 35 miljoner resor i månaden och växa med 400 procent på årsbasis. Det är planen enligt Yandex.

Läs även: Tidslinje: Så tvingades Ubers vd bort efter bolagets mardrömsår

Att Uber startar ett samriskbolag med sin ryska konkurrent kan ses som ett tecken att bolaget inte längre har samma vilja att gå in i dyra kamper om marknader de har svårt att vinna. 

Efter ett tufft krig om Kinas marknad slog sig den kinesiska konkurrenten Didi Chuxing och Uber China ihop sina bolag i augusti i fjol. Under de två åren som Uber fanns i Kina, innan sammanslagningen med Didi, kostade det Uber cirka 17 miljarder kronor i Kina, enligt källor till Bloomberg.

I Ryssland kommer det att bli betydligt billigare för Uber. Uber och Yandex kommer att plöja ned 225 respektive 100 miljoner dollar i verksamheten. Det sistnämnda bolaget blir majoritetsägare med 59,3 procent. Uber får 36,6 procent och de anställda på företaget får 4,1 procent.

Läs även: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning 

Di Digital/ Finwire


Lyssna på Digitalpodden om Uber i Sverige här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesnyasupercampus-uber-3sverigeochexit-aret2017

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera