Hoppa till innehållet

Uber gör comeback i Finland

Uber planerar att åter rulla ut sin taxitjänst på Helsingfors gator på onsdagseftermiddagen sedan en ny transportlagstiftning trätt i kraft.

Enligt Ubers Nordenchef Joel Järvinen kommer bolaget att återlansera sin tjänst i Helsingfors på onsdagen.
Enligt Ubers Nordenchef Joel Järvinen kommer bolaget att återlansera sin tjänst i Helsingfors på onsdagen.Foto: Jonas Eng

Efter ett års avbrott kommer Ubers taxitjänst att åter finnas tillgänglig för finska resenärer, uppger Bloomberg News. 

Återintåget är en planerad följd av en ny finsk transportlagstiftning som trädde i kraft på onsdagen. Den nya lagen kör över en tidigare strikt reglering av transportmarknaden och är utformad för att främjar nya digitala affärsmodeller och teknologier, uppger den finska transportstyrelsen på sin hemsida.

Läs mer: Han blir ny chef för Uber i Sverige 

"De nya reglerna har nu trätt i kraft och vi gläds åt att återlansera Uber i Helsingfors i dag", säger Ubers Nordenchef Joel Järvinen, enligt Bloomberg.

Uber-förare riskerade tidigare rättsliga efterföljder och höga straffböter, innan Uber beslutade att stoppa verksamheten i Finland i väntan på den nya lagstiftningen. De tjänster som startar upp igen på onsdagen är Uber X och Uber Black.

Nyheten om Ubers comback i Finland är i linje med den nya Uber-vd:n Dara Khosrowshahis försök att återupprätta goda relationer med lokala myndigheter i bolagets verksamhetsländer efter en rad förbud och rättsfall, skriver Bloomberg.

Läs mer: Domen: Uber får åter köra i London 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera