Di Digital kunde under torsdagen berätta om Uber och Volvos gemensamma investering i förarlösa fordon. Samarbetet betyder att Volvo kommer att leverera ett hundratal bilar av modell XC90 till Uber i Pittsburgh, där de första ska ut på vägarna inom ett par veckor.
Läs även: Analys: ”Volvos säkerhetstänk nyckeln till Uber-affären”
Det här är dock inte veckans enda affär som rör en av delningsekonomins största aktörer.
Förutom investeringen med Volvo, värd 2,5 miljarder kronor, har Uber även förvärvat lastbilsbolaget Otto för 5,7 miljarder kronor.
Startupbolaget Otto, som startades av Google-veteraner, tar fram teknologi för att möjliggöra självkörande lastbilar. Bolaget har redan haft möjligheten att testa sin teknologi på vägarna i San Francisco.
Läs även: Experten om Ubers rekordvärdering: ”Borde vara hälften så hög”
Anledningen till att Uber har ett intresse av Otto, är inte för att Uber har tänkt sig att börja erbjuda sina tjänster till en ny bransch utan det handlar snarare om Otto teknologi.
Uber kommer inte enbart att kunna dra fördelar av Ottos teknologi för att bygga förarlösa system, utan även använda personerna som byggt upp företaget. En av grundarna av Otto är nämligen Anthony Levandowski, som även är personen som står bakom Googles första projekt för självkörande bilar.
I och med uppköpet av Otto kommer han framöver vara den som leder allt arbete för förarlösa fordon på Uber, inklusive Otto, rapporterar Recode.
Det här behöver inte heller vara en dålig affär för Otto. Bolaget kommer att fortsätta arbetet med att få ut självkörande lastbilar på vägarna, men kommer även kunna använda sig av Ubers logistik.