Hoppa till innehållet

Uber och Google på kollisionskurs – hög chef hoppar av

Sprickan mellan taxiappen Uber och dess delägare Google blir allt större. Nu lämnar Googles chefsjurist Ubers styrelse efter en utdragen dispyt.

David Drummond, chefsjurist på Google, lämnar styrelsen för Uber, med vd Travis Kalanick.
David Drummond, chefsjurist på Google, lämnar styrelsen för Uber, med vd Travis Kalanick.Foto: Google, AP

Uber och Googles självkörande bilar har hamnat på kollisionskurs. Nu lämnar David Drummond, chefsjurist för Googles moderbolag Alphabet, Ubers styrelse, enligt Recode.

Bakgrunden är att Uber och dess delägare Google konkurrerar allt mer med varandra i striden om morgondagens självkörande bilar. Det gäller allt ifrån jakten på nya medarbetare till partneravtal i fordonssektorn.

David Drummond valdes in i Ubers styrelse i augusti 2013 då Googles riskkapitalbolag, Google Ventures, var huvudinvesterare i en kapitalrunda där Uber tog in drygt tre miljarder kronor.

För några dagar sedan aviserade Ubers vd Travis Kalanick att Anthony Levandowski ska leda Ubers självkörande bilprojekt. Detta i spåren av Ubers köp av Otto, ett bolag som utvecklar teknik för självkörande lastbilar.

Anthony Levandowski var en av pionjärerna bakom Googles självkörande bilprojekt. Han är även en av grundarna bakom Otto.

Läs mer: Uber köper Otto – Google-stjärna ombord

Ubers köp av Otto genomfördes i samband med Ubers miljardavtal med Volvo Cars, om att utveckla självkörande bilar.

Ubers nya, självkörande Volvobil och Googles självkörande bil.

För några år sedan var Google en av de största banbrytarna inom området för självkörande bilar. Men på senaste har sökjättens bilprojekt haft svårt att knyta avtal med de stora fordonstillverkarna, med undantag för en liten affär med Fiat Chrysler. 

Läs mer: Ubers första självkörande bil är en Volvo

Samtidigt är Ubers avtal med Volvo bolagets andra partnerskap med en stor biltillverkare. I maj aviserade Uber att man tecknat ett strategiskt partnerskap med japanska Toyota.

Kort och gott ser Google och Uber alltmer ut som rivaler, snarare än samarbetspartners med nära ägarband. Situationen är inte ny för sökjätten, som de senaste åren gjort allt fler intåg inom allt fler områden.

Googles förre vd Eric Schmidt tvingades exempelvis lämna Apples styrelse när det stod klart att Googles mobila operativsystem Android skulle bli huvudkonkurrent till Apples Iphone.

”Jag lämnade nyligen Ubers styrelse på grund av överlappningen mellan de två bolagen”, sa Drummond i ett skriftligt uttalande från Uber.

”Uber är ett fenomenalt bolag och det har varit ett privilegium att jobba för dem de senaste, drygt två åren. Google Ventures förblir en entusiastisk investerare och Google ska fortsätta att vara en partner med Uber”, tillade han.

Uttalandet kom i spåren av uppgifter från The Information om att både Drummond och Google Ventures vd David Krane stängt ute från Ubers styrelsemöten under nästan ett års tid.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera