Hoppa till innehållet

Uber och Lyft måste klassificera förarna i Kalifornien som anställda - aktierna föll i efterhandeln

Taxibolagen Uber och har fått ett preliminärt föreläggande mot sig från en domstol i Kalifornien. Det innebär att bolagen måste omvandla alla kontrakt med sina förare i delstaten till riktiga anställningskontrakt. Det rapporterar bland annat CNBC.

Taxiförare som jobbar åt både Uber och Lyft.
Taxiförare som jobbar åt både Uber och Lyft.Foto: Richard Vogel

Under måndagen kom domstolsavgörandet i Kalifornien som tvingar taxibolagen att genomföra omvandlingen, men Uber och Lyft har meddelat att de direkt ska överklaga beslutet.

Domstolen gav Uber och Lyft tio dagar på sig att överklaga beslutet innan omvandlingen till riktiga anställningar måste ske, men om beslutet kvarstår måste taxibolagen justera sina verksamhetsmodeller och avtal med förarna.

Uber och Lyft har tidigare inte haft riktiga anställningsavtal med sina förare, vilket ledde till en rättsprocess i Kalifornien. Om nu bolagen inte lyckas med sin överklagan kommer de till följd av anställningsavtalen behöva betala övertid, sjukvård och andra fördelar till förarna.

Ubers aktie föll 2,2 procent medan Lyft sjönk 2,6 procent i måndagens efterhandel.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera