Hoppa till innehållet

Uber Pop läggs ned i Norge

Uber Pop, som lett till dussintals tingsrättsdomar mot förare i Sverige, läggs ned i Norge.

Taxiutmanaren Uber slutar med skjutsförmedlingstjänsten Uber Pop i Norge i slutet av oktober. Det uppger nyhetsbyrån NTB.

”Vi vill skicka signalen att vi vill bli reglerade. Det har vi sagt länge”, säger Ubers chef i Norge Carl Edvard Endresen till den norska nyhetsbyrån.

Efter flera fördröjningar ska Samferdselsdepartementet senast den 27 oktober svara tillsynsorganet ESA, regleringsdelen av Europeiska frihandelssammanslutningen, EFTA, om hur Norge ska reglera marknaden.

I Sverige lade Uber ned sin samåkningstjänst i maj 2016. Då hade ett 30-tal personer hunnit fällas i domstol för svarttaxiverksamhet. I somras hade drygt 80 förare dömts i tingsrätten.

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige

Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet kampanjade mot att förare utan taxikort tjänade pengar på att köra taxi med privata bilar.

Branschen har i många länder motarbetat inte bara samåkningstjänsten, utan Uber som helhet. I september löpte tillståndet ut för Ubers taxitjänst i London, sedan myndigheten Transport for London valt att inte förlänga.

I april lade Uber ned sin verksamhet i Danmark sedan en ny lag krävt att alla taxibilar förses med till exempel taxametrar.

Läs mer: ”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball”

(Direkt/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera