Annons

Ny XC90 klar för Uber - då ska var tredje Volvo vara självkörande

Monteringsfabriken på Volvo i Torslanda i Göteborg. Längst fram en XC90.
Monteringsfabriken på Volvo i Torslanda i Göteborg. Längst fram en XC90. Foto: Thomas Johansson/TT
Volvo Cars och Uber presenterar en produktionsklar XC90 som ska vara redo för autonom körning.  ”I mitten av nästa årtionde förväntar vi oss att en tredjedel av alla bilar som säljs kommer att vara helt autonoma”, kommenterar Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Volvo Cars och Uber har sedan 2016 ett samarbete som ska resultera i leveranser av ”tiotusentals autonoma självkörande bilar” på sikt.

Den bil som nu presenteras är en XC90 med flera reservsystem för styrning och bromsar. Om ett eller flera av de primära systemen fallerar ska reservsystemen snabbt stanna bilen.

Förutom de här nödsystemen har bilen en uppsättning sensorer på och inuti bilen som byggts för Ubers eget självkörande system för stadsmiljöer.

Enligt företagen har den bil man nu presenterar som färdig för produktion kapacitet att köra helt själv, vilket ska göra det överflödigt att ha en människa bakom ratten. Så är det nämligen inte nu, Uber måste ha en person som sitter och övervakar bilen.

I en kommentar säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson:

”Vi tror att autonom körteknik kommer att göra att vi kan förbättra säkerheten ytterligare, grunden för vårt företag. I mitten av nästa årtionde förväntar vi oss att en tredjedel av alla bilar som säljs kommer att vara helt autonoma.”

Det är stora ord med tanke på att det bara är drygt 5 år kvar till 2025. Autonom körning av olika grader brukar delas in i fem steg, där det femte innebär en helt självkörande bil, och övriga steg på vägen dit består av olika typer av förarstöd som adaptiv farthållare och filhållningsassistens. 

Många analytiker och chefer i bilbranschen har uttryckt tveksamhet kring om det är möjligt att nå dit på bara fem år. Och även om tekniken skulle vara mogen för att klara snörök, slask och dimma är det oklart hur regelverket ska utformas för hur självkörande bilar ska samsas med vanliga bilar i trafiken. Algoritmerna måste också bli bättre på att kunna hantera oförutsedda händelser. 

Håkan Samuelsson har själv pratat om att helt autonoma fordon förmodligen kommer att behöva köra betydligt långsammare än vad vi människor gör. Om målet är att helt undvika olyckor är det tveksamt om motorvägsfart är möjlig, att bromsa från 110 km/tim för att exempelvis undvika en viltolycka, utan att orsaka en följdolycka, är svårt. 

Bilen måste ha tillräckligt bra grepp mot underlaget och även om en dator kan ha snabbare reaktionstid än en människa sätter fysikens lagar gränser för hur snabbt det går att få stopp på en bil.

I mars i fjol inträffade en dödsolycka i vilken en kvinna blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 i Uber-trafik. Vid olyckan i Arizona i USA satt en person i förarsätet, men utan att ha händerna på ratten eller blicken riktad mot vägen framför bilen. Bilen styrdes då av Ubers system, och Volvos autobroms ska ha varit urkopplad vid tillfället.

Från Volvos sida planerar man att i nästa plattform, SPA2, bygga in autonom teknik som gör det möjligt för bilarna att köra själva i tydligt skyltade områden som på motorvägar och ringleder.

Uber, och konkurrentern Lyft, är noterade på Nasdaq i New York. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies