Hoppa till innehållet

Uber satsar på grönt – investerar 7 miljarder för att bli helt eldrivna 2040

Taxijätten Uber går ut med ett löfte om att samtliga resor som förmedlas via deras plattform ska ske med eldrivna fordon inom 20 år. 

Ubers vd Dara Khosrowshahi vill ställa om till eldrift.
Ubers vd Dara Khosrowshahi vill ställa om till eldrift.Foto: TT och press.

För att infria löftet investerar företaget 800 miljoner dollar, motsvarande 7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Pengarna ska bland annat stötta de hundratusentals förare som är anslutna till Uber att ställa om till ett eldrivet fordon. Uber ser sig själva som en plattform och anställer därför inte sina förare, utan de är i stället verksamma på frilansbasis.

”Som den största mobilitetsplattformen i Europa har vi ett ansvar för vår klimatpåverkan och vi vill bidra till mer hållbara städer. Detta ambitiösa åtagande gör vi för och tillsammans med förare, städer och resenärer för att accelerera elektrifieringen av vår plattform”, säger Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber, i en kommentar.

Som en del av initiativet ska tjänsten Uber Green, som lanserades i Sverige i juli, expandera från 37 europeiska städer till 60 i slutet av 2021. Det innebär att resenärer i dessa städer kommer ha möjligheten att redan nästa år välja en resa med elbil. Dessa 60 städerna utgör 80 procent av alla europeiska städer där Uber finns tillgängligt i dag. 

Ett delmål på vägen är att redan om fem år ha sett till att 50 procent av de kilometrar som körs i sju europeiska huvudstäder ska ske med elbilar. Det handlar om resor som förmedlas av plattformen i London, Paris, Berlin, Madrid, Amsterdam, Lissabon och Bryssel.

”De första fem åren kommer sju europeiska städer att leda utvecklingen, och det första steget i Sverige togs nyligen med lanseringen av Uber Green. Vi är väldigt stolta över att påbörja omställningen till att bli helt eldrivna”, säger Peter Löfstrand.

Tidigare har teknikjättar som Microsoft, Amazon, Apple och Facebook utlovat liknande saker. I deras fall har det handlat om att bli koldioxidneutrala eller koldioxidnegativa någon gång mellan 2025 och 2040.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera