Annons

Uber: Skandalbolaget som blev världens största startup

Taxichaufförer protesterade i flera städer under onsdagen inför noteringen av Uber, med vd:n Dara Khosrowshahi (bilden är ett montage).
Taxichaufförer protesterade i flera städer under onsdagen inför noteringen av Uber, med vd:n Dara Khosrowshahi (bilden är ett montage). Foto: Damian Dovarganes och Patrick T Fallon.
Många bolag från Silicon Valley har erövrat världen, men få har varit så hänsynslösa som Uber. Di Digital har kartlagt världens högst värderade startup, ett skandalbolag som vill bli rumsrent på börsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Uber listas i New York kan börsvärdet bli omkring 800 miljarder kronor.

Den kontroversielle Travis Kalanick och hans medgrundare Garrett Camp blir mångmiljardärer.

Investerare som Softbank, Benchmark Capital och Saudiarabiens investeringsfond kommer att få rikligt betalt. Bland vinnarna finns också kunderna, som än så länge får sina resor kraftigt subventionerade av riskkapital.

Samtidigt strejkar Ubers chaufförer världen över i ett försök att höja sina löner.

Di Digital berättar historien om ett pressat bolag vars affär är långt ifrån att gå ihop.

En tidig version av Ubercab.com. En bit ned syns det att den tidiga investeraren Chris Sacca – som också gick in tidigt i Instagram – har skrivit om tjänsten på Twitter.
En tidig version av Ubercab.com. En bit ned syns det att den tidiga investeraren Chris Sacca – som också gick in tidigt i Instagram – har skrivit om tjänsten på Twitter. Foto: Wayback Machine

Idén om en mobilapp för persontransporter lär ha uppstått i Paris 2008, under den årliga internetkonferensen Le Web.

Travis Kalanick och Garrett Camp är då nyblivna miljonärer efter att ha sålt varsitt techbolag till Akamai respektive Ebay.

Ryktet säger att paret har svårt att få tag i en taxi under konferensen, varpå diskussionen om en ny sorts taxitjänst tar fart.

När Garrett Camp återvänder till San Francisco registrerar han domänen Ubercab.com. Till en början är Ubercab en sorts chaufförstjänst för kunder med gott om pengar.

Paret får med sig Oscar Salazar, som i början räknas som bolagets tredje grundare och teknikchef.

Det ska dröja ytterligare något år innan Travis Kalanick börjar efterlysa personal till sitt nybildade bolag på Twitter:

Länk till twitter

En tidig version av Ubercab.com beskriver tjänsten som en ”one click car service”. Tanken är att användaren ska kunna ange sin position därmed beställa en bil. Betalningen ska dras direkt från det registrerade betalkortet.

Drygt två år efter att Apple började sälja sin Iphone har amerikanen Travis Kalanick och hans kanadensiske medgrundare startat vad som ska bli smartphone-erans största startupbolag. Men motgångarna är många.

I oktober 2010 begär stadsmyndigheter i San Francisco att Uber ska upphöra med sin verksamhet. Ordern går ut på att Uber allt för mycket liknar reglerad taxiverksamhet, men saknar tillstånd.

Travis Kalanick, som nu är vd för bolaget, ser till att byta namn till Uber och köper domänen Uber.com från skivbolaget Universal Music Group.

Året därpå har Uber tagit in 11 miljoner dollar i finansiering. Ankarinvesterare är Benchmark Capital, vars partner Bill Gurley ska ska göra miljarder dollar i vinst på affären – men också bli en av Travis Kalanicks främsta kritiker.

Efter finansieringsrundan följer en expansionsvåg som går så fort att den saknar motstycke även inom techsektorn.

Londons taxinäring protesterade mot Ubers oreglerade tjänst i juni 2014.
Londons taxinäring protesterade mot Ubers oreglerade tjänst i juni 2014. Foto: Simon Dawson/Bloomberg

Under 2011 expanderar Uber till amerikanska städer som New York, Chicago och Washington DC och till staden där allting började: Paris.

Tre år senare har Uber tagit sig till 100 städer runtom i världen, från Stockholm till Zürich och Abu Dhabi.

Året därefter når bolagets omsättning 1 miljard dollar i årstakt. Förlusterna ökar också – och kräver ständiga injektioner med riskkapital.

Taxibranschen protesterar mot att bolaget dumpar både priser och löner, bedriver taxiverksamhet utan tillstånd och betalar förarna som frilansare snarare än att anställa dem.

För att undgå rättsvårdande myndigheter bygger Uber mjukvara som spårar poliser och försvårar för dem när de ska använda tjänsten. 

Tekniken kallas för ”Greyball” och avslöjas av New York Times först några år efter att den uppstår. Den används i städer som Boston, Paris och Las Vegas och i Australien, Kina och Sydkorea.

Så småningom avslöjade Di Digital att Uber även har spårat svenska poliser när deras svenska verksamhet var under utredning. Utöver använder Uber också mjukvara som spårar journalisters platsinformation.

Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen 

Läs mer: Drygt 80 Uber-förare har dömts i Sverige 

Uber blir själva sinnebilden av ”move fast and break things”, det motto som Facebook använde sig av under sina tidiga år. På Uber är det interna ordspråk som ”Super pumped” och ”Always be hustlin’” som ligger till grund för bolagskulturen.

Till exempel anklagas Ubers Asienchef för att ha kommit åt den medicinska journal som tillhörde en passagerare som hade blivit våldtagen i Indien av en av bolagets förare.

Dessutom anklagas Uber för att ha stulit teknik från Waymo, det Alphabet-ägda bolaget som utvecklar självkörande bilar.

Dara Khosrowshahi tillträdde som vd för Uber sommaren 2017.
Dara Khosrowshahi tillträdde som vd för Uber sommaren 2017. Foto: Patrick T. Fallon

Efter ägaruppror tvingas medgrundaren Travis Kalanick avgå i augusti 2017.

Eftersom styrelsen är splittrad blir efterträdaren den något otippade Dara Khosrowshahi, som är vd för resesajten Expedia. Han sökte jobbet delvis på inrådan av Spotifys vd Daniel Ek.

Dara Khosrowshahi är en karismatisk vd som profilerar sig som en empatisk ledare med sunda värderingar – i kontrast till sin företrädare.

Läs mer: Tillsatt som Ubers nya vd – efter tips från Daniel Ek 

Hans främsta uppgift har varit att göra Ubers redo att noteras på börsen, vilket har tagit knappt två år. Som en del av strategin har han sålt Ubers verksamheter i Kina och Sydostasien till konkurrenterna Didi respektive Grab. I Ryssland äger Uber numera en andel i Yandex Taxi.

Försäljningarna gjorde så att Uber för första gången visade vinst på sista raden 2018. Men affären är ifrågasatt på flera andra håll.

Den årliga tillväxten har avtagit dramatiskt. Under årets sista kvartal krympte dessutom bolagets nettointäkter med 1 procent jämför med kvartalet innan. Bortsett avyttringarna uppgick rörelseförlusten till drygt 17 miljarder kronor förra året.

I december 2016 presenterar Uber en Volvomodell utrustad med självkörande teknik. Följande hamnar en av bilarna i en trafikolycka med dödlig utgång i Arizona.
I december 2016 presenterar Uber en Volvomodell utrustad med självkörande teknik. Följande hamnar en av bilarna i en trafikolycka med dödlig utgång i Arizona. Foto: Christina Samuelson

Läs mer: Självkörande Uber-Volvon såg offret före olyckan – väjde inte 

Det finns flera risker som hotar Ubers affär. Chaufförer i en handfull amerikanska och brittiska städer strejkade inför noteringen.

”Vi har ingen sjukersättning och vi tvingas jobba långa dagar för att det ska gå ihop”, säger en chaufför i Australien, som tjänar omkring 80 kronor per timme efter sina omkostnader, till New York Times.

I vissa amerikanska städer, till exempel i New York, är förarnas ersättning från Uber reglerad och högre än genomsnittet. Om Uber tvingas höja utbetalningarna i fler städer, vilket många politiker kräver, kan bolaget få ännu svårare att själva tjäna pengar.

Länk till twitter

Några ytterligare risker:

# De skulle kunna tvingas anställa sina förare, istället för att betala dem som frilansare, vilket för med sig sociala kostnader.

# Inom matleveranser, frakt och scootrar – där Uber också konkurrerar – finns det bara utrymme för en eller ett par lönsamma aktörer på varje marknad. Det är inte säkert att Uber blir vinnaren.

# Uber vill ligga i frontlinjen för självkörande teknik. Men det är långt ifrån säkert att just de vinner slaget om förarlösa bilar – och förarlösa taxifärder kan vara så långt som tio år bort.

Bilar är för oss vad böcker är för Amazon

Dara Khosrowshahis svar till kritikerna är att likna Uber vid ett annat techbolag som gick var förlustdrivande när det kom till börsen.

”Bilar är för oss vad böcker är för Amazon”‚ sade han enligt Quartz förra året.

Tanken är att Uber, till skillnad från den taxifokuserade konkurrenten Lyft, ska bli en plattform för alla sorters transporter.

Amazon, som började med e-handel av böcker, erbjuder i dag allt från streamad tv och film till fenomenalt lönsamma molntjänster.

Nästa kapitel i Ubers storslagna story inleds på Wall Street. På balkongen ovanför New York-börsens tradinggolv väntas Dara Khosrowshahi ringa i klockan med några förare och tidiga anställda när handeln inleds.

Travis Kalanick har bett att få vara med – och fått nobben.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer