Hoppa till innehållet

"Uber-striden är en kamp mot väderkvarnar"

Taxinäringens branschorganisation har fullständigt gått vilse i sin kamp mot uppstickaren Uber, skriver Di Digitals Daniel Goldberg. 

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di DigitalFoto: Jesper Frisk

“Vi känner viss desperation inför frågan om skattefusket i taxibranschen”. Så skriver förbundsdirektören Claudio Skubla som svar på min text om branschorganisationen Taxiförbundets metoder i kampen mot uppstickaren Uber. 

Han missar därmed poängen fullständigt.

Självklart är det bra att Ubers regelbrott uppmärksammas. Just det står (två gånger!) i texten Claudio Skubla svarar på.

Min poäng är att han borde oroa sig för annat.

Jag tänker ungefär så här:

Det pågående grälet på taximarknaden kan sluta på två sätt.

Det ena, högst sannolika alternativet: Uber böjer sig för svensk lag och börjar betala skatt enligt reglerna.

Då står Claudio Skubla och taxibranschen kvar med exakt samma utmaning som idag: En amerikansk jätte har bestämt sig för att köpa sig in på den svenska marknaden, kosta vad det kosta vill. Uber har ett starkare varumärke, en mer teknikmogen produkt och 88 miljarder dollar i riskkapital i kassan.

Det andra, högst osannolika alternativet: Uber ger upp och lämnar Sverige. 

Då dröjer det inte länge innan en annan aktör (kanske kinesiska Didi Chuxing, en ännu mer välfinansierad utmanare med bland andra Apple i ägarkretsen) kliver in och gör anspråk på samma marknad.

Inom några år väntas dessutom Google och andra börja rulla ut självkörande bilar på gatorna.

Vad spelar det då för roll om Ubers svenska förare kört med taxametern på eller ej?

Taxinäringen, liksom alla andra delar av näringslivet, genomgår just nu stora, omvälvande förändringar. Nätet och den digitala tekniken leder till helt nya affärsmodeller som är effektiva och skalbara på ett sätt som inte var möjligt förr. Det är det som brukar kallas för digitalisering.

Uber förstod detta tidigt. Nu expanderar man aggressivt världen över för att försvara sin position på den nya transportmarknad som tar form. En marknad där det, tyvärr, inte ser ut att finnas särskilt mycket utrymme kvar för taxibolag i traditionell bemärkelse.

Snart har vi självkörande bilar på gatorna. Vad spelar det då för roll att Ubers förare kört utan taxameter?

Det bästa svaret är att göra ungefär som alla andra branscher som utmanas av nya, digitala affärsmodeller. Det gäller att anpassa sin produkt och sitt erbjudande till de nya förutsättningarna, hitta en ny plats i värdekedjan och bli bättre än konkurrenten på att ge kunderna vad de vill ha.

På vissa håll i taxibranschen försöker man med just det. Taxi Stockholm och Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen) har båda släppt mobiltjänster som kommer hyggligt nära att matcha Uber sett till enkelhet och användbarhet. Det är bra. Sånt borde uppmuntras.

Taxiförbundet, som enligt egen uppgift företräder drygt 70 procent av den svenska taxibranschen, har valt ett annat spår. Man hyr in privatspanare som i hemlighet spionerar på Uber-chaufförer, i syfte att samla bevis för skattefusk som sen kan läckas till media.

Kanske förstår inte Claudio Skubla att det krig han för är lika meningslöst som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna. Kanske vill han bara dra en lans för sina medlemmar, som ju betalar hans lön.

Oavsett det är Uber en idé vars tid är kommen. Ju snarare Taxiförbundet vaknar upp och inser det – ju bättre för alla inblandade.

Läs även: Taxiförbundet: "Nio av tio Uber-förare skattefuskar"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera