Hoppa till innehållet

Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen

Uber har i flera fall använt sin teknik för att spåra och lura poliser. Transportjättens metoder möter hård kritik världen över. Nu kan Di Digital avslöja att den kontroversiella funktionen ”Greyball” även riktats mot svenska poliser.

Transportjätten Uber har använt sin hemliga funktion Greyball även i Sverige.
Transportjätten Uber har använt sin hemliga funktion Greyball även i Sverige.Foto: TT

Uber, som värderas till över 500 miljarder kronor, har råkat på en rad bakslag i kölvattnet av en aggressiv internationell expansion.

Nyligen drog Londons transportmyndighet in Ubers taxilicens. En av anledningarna till beslutet är att Uber har använt sig av den hemliga funktionen Greyball för att ducka från myndigheter och vilseleda poliser. Detta ska ha skett på marknader där bolagets tjänster varit olagliga eller kontroversiella.

Nu kan Di Digital avslöja att Uber använt sig av Greyball även i Sverige. Syftet var att försvåra för de svenska poliser som spanade på Uber medan den numera nedlagda tjänsten Uber Pop var i bruk.

Uber störde polisens spaningsarbete på flera olika sätt.

Enligt uppgift till Di Digital blockerade Uber användare med mejladresser som slutade med ”polisen.se”. Uber ska dessutom ha försvårat för användare som befann sig i området kring polishuset på Kungsholmen i Stockholm.

Vi var inte välkomna som kund

Stockholmspolisen bekräftar för Di Digital att man efter en tids användning av Ubers app stängdes av från tjänsten. Senare gick det inte för polisen att öppna nya konton i sina privata telefoner.

”Det tog någon månad innan vi blev avstängda. Vi var inte välkomna som kund”, säger polisinspektör Anders Thonfors, som utrett drygt 100 förare som kört för Uber Pop, som lades ned i maj 2016.

Uber skriver i en kommentar till Di Digital att ”användningen av programvaran mot myndigheter” har förbjudits.

Di Digitals frågor om hur och varför övervakningen skett och om Uber bedömer att den fallit inom lagens ramar vill varken Ubers nuvarande Sverigechef Martin Hedevåg eller hans företrädare Alok Alström kommentera.

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige 

Greyball-programmet, som bara var känt av vissa av Ubers medarbetare, avslöjades av New York Times i mars. Uber har enligt tidningen spårat användare genom att analysera saker som geografisk position, kreditkortsuppgifter eller mejladresser.

Om användaren ansetts oönskad har Uber blockerat den från tjänsten genom att antingen ta bort bilarna i närheten eller visa upp fejkbilar som inte har gått att beställa.

Ubers övervakning ska ha skett i flera städer i USA liksom i länder som Frankrike, Australien, Kina och Sydkorea.

Läs mer: Tillsatt som Ubers nya vd – efter tips från Daniel Ek 

Enligt uppgift till Di Digital ska programmet ha använts på alla marknader där någon eller några av Ubers tjänster befunnit sig i en juridisk gråzon. Det var fallet med Uber Pop i Sverige, budgettjänsten som i somras hade lett till att fler än 80 förare dömts i tingsrätten.  

Greyball har mötts av omfattande kritik. Efter avslöjandet i mars uppgav Uber att bolaget skulle förbjuda Greyball-funktionerna. Federala åklagare i Kalifornien bedriver en brottslig utredning av programmet.

Det pågår en svensk förundersökning kring Ubers ansvar för Uber Pop och de dömda förarna. Än så länge har ingen företrädare för företaget delgivits misstanke.

Läs mer: ”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball” 

Förundersökningen omfattar inte Ubers försvårande av polisens arbete, säger kammaråklagare Thomas Rickardsson.

”Det är ingenting som omfattas av förundersökningen jag bedriver. Den gäller ett eventuellt beställaransvar rörande Uber Pop”, säger han.

Uber lanserades i Sverige 2013 och hade i somras 100 000 svenska användare som reste varje månad. Drygt 1500 förare var då anslutna till tjänsten.


 

Fakta: Så funkar Ubers hemliga program ”Greyball”

Uber har i flera länder kartlagt och vilselett oönskade användare, till exempel myndigheter och poliser. Programmet kallas internt för Greyball, enligt New York Times.

Enligt Uber rör det sig om kunder som strider mot Uber-appens användaravtal. Det kan röra sig om konkurrenter från taxinäringen, poliser eller andra personer som Uber vill blockera från sin tjänst.

Uber hittar användarna genom att analysera deras geografiska position (t.ex. nära ett polishus), kreditkortsuppgifter, sociala mediekonton, mejladresser eller annan data.

Om användaren anses oönskad har Uber på ett flertal marknader visat upp fejkversioner av sin app där det inte går att beställa några bilar.


 

Nya vd:n vill ta Uber till börsen

Grundaren Travis Kalanick tvingades tidigare i år bort från vd-stolen på Uber efter en rad kontroverser.

Uber har stämts av Google, drabbats av chefsflykt och dragits med en dokumenterat sexistisk och hätsk arbetsplatskultur.

Nya vd:n Dara Khosrowshahi tillträdde i augusti och har uppgivit att han vill ta Uber till börsen senast 2020.

Läs mer: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera