Hoppa till innehållet

Uber tvingas lämna London

Taxiappen Uber tvingas bort från Londons gator efter ett myndighetsbeslut som presenterades under fredagen. Anledningen är att bolaget bedöms brista i ansvarstagande och myndigheternas beslut får stöd av Londons borgmästare Sadiq Khan. 

Nättaxitjänsten Ubers licens att skjutsa kunder i London har blivit indragen, i en åtgärd som beskrivs som "förvånande" av Bloomberg News.

Myndigheten som övervakar transporter i staden, Transport for London, uppger att Ubers licens löper ut den 30 september. Skälet till att tillståndet dras in är enligt myndigheterna att Ubers "inställning och uppförande demonstrerar en brist på bolagsmässigt ansvarstagande".

Läs mer: Taxikriget mellan Uber och Lyft trappas upp med nya miljarder 

Bland annat pekar myndigheterna på Ubers användnling av ett program kallat "Greyball" som enligt Transport for London kan användas till att hindra myndigheterna från att göra sitt jobb.

Åtgärden kan komma att påverka totalt 40.000 Uberförare samt de cirka 3,5 miljon kunder som använt appen. 

Beskedet är dock en seger för Londons traditionella taxioperatörer som tagit stryk i spåren av Ubers frammarsch och tryckt på för att myndigheterna ska inför hårdare regler för taxitjänster.

Ubers licens i London går ut den 30 september och bolaget har 21 dagar på sig att överkalga och får även fortsätta med sin verksamhet under överklagandeprocessen.

"Vi har för avsikt att överklaga omedelbart", säger Tom Elvidge, chef för Uber i London, till Bloomberg. 

Sadiq Khan, Londons borgmästare, ställer sig bakom Tfl:s beslut.

"Tfl:s beslut har mitt fulla stöd. Det hade varit fel om Tfl fortsätter att licensiera Uber om detta på något vis kan hota Londonbornas säkerhet", skriver han i ett uttalande. 

Tidigare i september tvingades den konkurerande taxitjänsten Taxify stoppa sin verksamhet i London bara dagar efter att den lanserades. 

Direkt /Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera